کد خبر: ۳۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
آراس- اگر مشتری ثابت ورود به محدوده طرح ترافیک و یا زوج و فرد هستید به مراکز اخذ معاینه فنی مراجعه کنید و با دریافت معاینه فنی برتر، تخفیف بگیرید.
به گزارش آراس:در مورد تفاوت میان آزمون معاینه فنی معمولی و برتر باید گفت که آزمون‌های معاینه فنی برتر به ویژه در بخش تست‌های آلایندگی هوا سختگیرانه‌تر است.

تفاوت اصلی معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تنها در نوع تست آلایندگی است. تست آلایندگی معاینه فنی برتر به صورت سخت‌گیرانه‌تر، در دو دور آرام و ۲۵۰۰ انجام می‌شود.

در معاینه فنی برتر، علاوه بر کارکرد درجا، تولید آلایندگی خودرو‌ها در دور موتور بالا نیز سنجیده می‌شود. این معاینه فنی برای کنترل آلایندگی خودرو کارایی بیشتری دارد چرا که در بسیاری مواقع آلایندگی در حالی اتفاق می‌افتد که خودرو‌ها در دور موتور بالا کار می‌کنند.

در معاینه فنی عادی که تاکنون صادر می‌شد، در تست‌ها دور موتور آرام در سرعت پایین ملاک تست خودرو‌ها بود؛ اما در معاینه فنی برتر دور موتور پایین و بالا بررسی خواهد شد که این موضوع کار را برای اخذ معاینه فنی سخت کرده است.

خودرو‌های صفر کیلومتر معاینه فنی برتر دریافت کنند
طبق قانون، خودرو‌های نو (صفر کیلومتر) تا چهار سال از اخذ معاینه فنی معاف هستند، اما این معافیت به منزله داشتن معاینه فنی برتر (براساس ضوابط طرح ترافیک کاهش) نیست بلکه مالکان خودرو‌های نو نیز برای بهره مندی از تخفیف ۲۰ درصدی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، باید نسبت به اخذ معاینه فنی برتر خودرو اقدام کنند.

تخفیف ۲۰ درصدی برای تمامی خودور‌های دارای معاینه فنی برتر
ملاک دریافت تخفیف ۲۰ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تنها نو بودن خودرو نیست، بلکه تمامی خودرو‌های شهر تهران که موفق به اخذ معاینه فنی برتر شوند از تخفیف ۲۰ درصدی ورود به طرح‌های ترافیکی برخوردار خواهند شد. برای مثال اگر خودرویی در ساعات اوج ترافیک یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر در محدوده طرح ترافیک تردد کند، به‌صورت عادی و با داشتن معاینه فنی معمولی باید ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بپردازد. درحالی‌که در همین ساعت، خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان پرداخت خواهند کرد.

معاینه فنی برتر در تهران
دریافت معاینه فنی برتر در حال حاضر تنها در شهر تهران انجام می‌شود. در تهران تمامی خودرو‌ها می‌توانند برای کسب معاینه فنی برتر اقدام کنند، اما در صورتی که خودرویی نتوانست معاینه فنی برتر را دریافت کند به صورت اختیاری این امکان وجود دارد که معاینه فنی معمولی بگیرد. البته برای دریافت معاینه فنی معمولی نیز خودرو باید شرایط لازم برای کسب این معاینه فنی را داشته باشد.

در حال حاضر معاینه فنی برتر تنها شکل معاینه فنی است که جایگاه قانونی دارد
از سال قبل طبق استاندارد‌هایی که از طرف سازمان محیط‌زیست اعلام شد، معاینه فنی برتر الزام قانونی پیدا کرد، اما در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران، این الزام قانونی به اجرا گذاشته نشد. تشویق شهروندان برای کسب معاینه فنی برتر به صورت اختیاری یکی از دلایل عدم تاخیر در اجرای این قانون بود که در نهایت از اواخر آبان ماه امسال جاری روند صدور معاینه فنی برتر در مراکز معاینه فنی تهران آغاز شد.

دریافت معاینه فنی برتر اجباری نیست
با وجود اینکه شهر تهران در زمینه صدور معاینه فنی برتر، پیش‌قدم شده است تا استاندارد بالاتری برای کنترل آلایندگی خودرو‌ها اجرایی شود، اما دریافت معاینه فنی برتر برای شهروندان تهرانی هنوز اجباری نیست.
دریافت معاینه فنی برتر در حال حاضر به صورت یک متغیر تشویقی در طرح ترافیک جدید دیده شده استو طبیعتا برخورداری از این امتیاز ربطی به عمر خودرو ندارد، یعنی حتی اگر خودرویی دارای عمر زیر ۴ سال باشد باید معاینه فنی برتر را دریافت کند تا بتواند از تخفیف ۲۰ درصدی بهره‌مند شود.

هزینه معاینه فنی برتر
هزینه دریافت معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی در سطح شهر تهران یکسان است و شهروندان تهرانی می‌توانند با پرداخت مبلغ ۲۲ هزار تومان همانند معاینه فنی عادی، معاینه فنی برتر اخذ کنند.

معاینه فنی "ویژه" در آینده
معاینه فنی "ویژه" نوع دیگری از معاینه فنی است که شرایط اخذ آن یک درجه سخت‌گیرانه‌تر از معاینه فنی برتر است. برهمین اساس افرادی که معاینه فنی ویژه را دریافت می‌کنند از تخفیفات بالاتری برای ورود به محدوده‌های ترافیکی تهران برخوردارخواهند شد.

معاینه فنی ویژه در حال حاضر یک طرح مقدماتی است که هنوز اجرایی نشده است. این طرح پس از انجام کار‌های مقدماتی و ابلاغ آن از سوی سازمان محیط زیست کشور جنبه قانونی پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که از سال آینده صدور معاینه فنی ویژه در تهران اجرایی شود.

بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش می‌یابد، گفت: در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور ۲۵۰۰ Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودرو‌های هیبریدی قرا ر. می‌گیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: