کد خبر: ۳۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
قنوات بیان کرد: گفتمان مورد نظر ما در شورای پنجم برقراری عدالت در همه سطوح مدیریت شهری از خدمت‌رسانی تا محرومیت‌زدایی و توزیع امکانات و اعتبارات تا چابک‌سازی شهرداری و شفافیت در فرآیندها و روش‌ها و از همه مهم‌تر فساد ستیزی و حرکت جهادی و انقلابی در خدمت‌رسانی است.
عضو شورای اسلامی شهر اهواز شکستن طلسم مترو اهواز را با حمایت شخص رییس‌جمهوری ممکن دانست و گفت: شهردار اهواز باید پروژه مترو را روی میز مدیران عالی‌رتبه کشور بگذارد تا در اجرای آن تسریع شود.

به گزارش ایرنا محمدهادی قنوات روز یکشنبه در هشتاد و چهارمین نشست علنی شورای شهر اهواز در سرسرای اجتماعات این شورا در نطق پیش از دستور خود، افزود: با توجه به گرمای شدید و شرایط خاص آب‌وهوایی اهواز، بهره‌برداری از مترو بسیار ضروری است؛ شهردار اهواز باید همه ظرفیت‌های خوزستان را برای راه‌اندازی خطوط مترو به‌کار گیرد.

وی با اشاره به اینکه چالش نخست حوزه مدیریت شهری اهواز نبود مدیریت است گفت: راه حل این مشکل در مدیریت برنامه محور، و رویکرد تخصصی، راهبردی و جهادی است و انتظار داریم در کمترین زمان ممکن، شهروندان اهوازی شاهد تغییر رویکرد مدیریت شهری در اهواز باشند.

وی ادامه داد: باید مردم، تغییر را احساس کنند چرا که هدف از هرگونه تغییر و جابجایی، اصلاح روندها و فرآیندهاست، اگر تغییر در هرم مدیریت شهری به بهبود خدمات‌رسانی منجر نشود هدف اصلی تغییر ناکام مانده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز خاطر نشان کرد: رفتار مدیریت شهری در قالب گفتمانی تعیین می‌شود که از سوی پارلمان محلی دیکته شده است؛ همه بر لزوم تغییر رفتار مدیریت شهری واقف و هم نظریم، این تغییر رویکرد جز با تغییر گفتمان غالب بر مدیریت شهری میّسر نیست.

هادی قنوات ادامه داد: شورای پنجم اهواز در آوردگاه انتخاب شهردار با هدف ارتقای وضع موجود در مدیریت شهری تاکنون ۲ نفر را برای هدایت شهرداری اهواز برگزیده است؛ نفر نخست با توجه به حُسن سابقه، تجربه و خواست افکار عمومی و نخبگان آمد تا گره از کلاف بهم پیوسته مدیریت در شهرداری بگشاید و نفر دوم نیز در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی و لزوم تزریق نشاط جوانی و مدیریت انقلابی با تأیید وزارت کشور روزهای آغازین و رسمی فعالیت خود را می‌گذراند.

وی بیان کرد: گفتمان مورد نظر ما در شورای پنجم برقراری عدالت در همه سطوح مدیریت شهری از خدمت‌رسانی تا محرومیت‌زدایی و توزیع امکانات و اعتبارات تا چابک‌سازی شهرداری و شفافیت در فرآیندها و روش‌ها و از همه مهم‌تر فساد ستیزی و حرکت جهادی و انقلابی در خدمت‌رسانی است.

وی ادامه داد: ریشه مشکلات دیرپا و تاریخی شهر اهواز در یکصد سال گذشته که به یک بیماری مزمن و کُشنده تبدیل شده و گلوی اهواز را فشرده است، بی توجهی به استانداردهای محیط زیستی و به تعبیر من محیط زیست ستیزیِ عامدانه در شهر اهواز است این در حالی است که پایه رعایت حقوق شهروندی، دستیابی به توسعه پایدار در شهر و ارتقای سطح کیفیت زندگی و افزایش تاب‌آوری مدنی جز با اهتمام جدی به شاخص‌های محیط زیستی ممکن نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: رودخانه کارون می‌تواند محور زاینده اشتغال، گردشگری و نماد شهر اهواز باشد اما به کانال بدبو و بی‌روح فاضلاب مبدّل شده است؛ فلرهای صدها دکل نفتی نفس اهواز را گرفته است؛ نخلستان‌های زیبای حاشیه شهر که ریه‌های تنفسی اهواز در گذشته بوده‌اند، خشک و بی‌ثمر گشته است؛ اکو سیستم جلگه خوزستان در قالب جنگل‌های بومی حاشیه اهواز به فراموشی سپرده شده است؛ در سه دهه گذشته صدها هکتار زمین شهر در قالب مدفن زباله از بین رفته است.

وی افزود: گام نخست این است که شهردار اهواز، به عنوان مجری سیاست‌های شورای پنجم و به نمایندگی از شهروندان اهوازی، خود را شهرداری محیط زیستی بداند تا سایه سیاه چالش‌های زیست محیطی بر طرف و مدیریت شهری به سوی آشتی با محیط زیست گام بردارد.

هادی قنوات ادامه داد: اعتماد شهروندان به مدیریت شهری، سرمایه‌ای ارزشمند و سوختِ تحولات مثبت در شهر است؛ باید بپذیریم در سال‌های گذشته اعتماد شهروندان به عنوان سرمایه و اعتبار اجتماعی مدیریت شهری اهواز، مختل شده است، سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با شعارهای تصنعی و تبلیغات نمایشی بازسازی نمی‌شود.

لزوم تبدیل شهرداری به اتاق شیشه‌ای

وی افزود: تبدیل شهرداری به اتاقی شیشه‌ای، برخورد با فساد، بی‌عدالتی و تبعیض در مدیریت شهری و در معرض بودن قوانین، فرآیندها، ضوابط و حذف امضاهای طلایی و پیچ‌های کارشناسی، اعتماد مردم را به مدیریت شهر باز خواهد گرداند؛ قدم بعدی در مهندسی جدید هندسه مدیریت شهری اهواز در دوره شهردار جوان باید استقرار نظام ارزش و پایش نیروی انسانی در شهرداری باشد.

هادی قنوات گفت: صدها نخبه و کارشناس موجود در بدنه شهرداری باید بدانند شایستگی‌ها و مؤلفه‌های تخصصی و تلاش زمینه رشد و ارتقای آنان را فراهم می‌آورد، همچنین شهروندان باید شاهد گام‌های ملموسی باشند که شهردار اهواز برای فسادستیزی، عدالت‌گستری شهری، صرفه جویی اقتصادی، انضباط مالی، چابک‌سازی سیستم و برقراری مدیریت تعاملی بین شهروندان و مدیریت شهری بر می‌دارد.

وی ادامه داد: شهردار باید نگاه مدیریت شهری به سرمایه‌گذاری و مشارکت شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها را تغییر دهد و قفل سرمایه گذاری بخش خصوصی در اهواز را با تسهیل قوانین و ارتقای شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به نهادی بالا دستی در خوزستان بشکند؛ همچنین وی باید نقشه راه فرهنگی و اجتماعی شهرداری را مبتنی بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد پی ریزی کند.

به گفته هادی قنوات، شهردار اهواز باید حلقه بسته و دور باطل مدیریت شهری را بشکند و موانع بر سر راه مدیریت جوانان در شهر را بردارد؛ فساد ستیزی در مدیریت شهری باید به نظارت الکترونیک، پایش تصویری اقدامات و فعالیت‌ها، شفافیت در امور و به ویژه ورود و خروج مالی شهرداری، گزارش دهی به مبادی نظارتی، ایجاد سامانه شفافیت، برگزاری علنی مناقصات و مزایده‌ها، پرهیز از ترک تشریفات و استقرار GIS و تجهیز به Gpsترجمه شود.

وی ادامه داد: شهردار اهواز بداند که این شهر می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری باشد به شرطی که شجاعت کنارگذاشتن متدهای سنتی که شهرداری را به درآمدهای مربوط به عوارض و مالیات‌های محلی وابسته کرده، داشته باشد و استفاده از مدل‌های جدید را در تأمین مالی پروژه‌ها مانند تسهیلات بانکی و اوراق بدهی در دستور کار قرار دهد.

شهردار اهواز به چالش آب و فاضلاب بی تفاوت نباشد

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز خاطر نشان کرد: شهردار نمی‌تواند نسبت به چالش صدها کیلومتر خطوط فرسوده آب و فاضلاب در اهواز بی‌تفاوت باشد و در جهت اعمال مدیریت واحد یا هماهنگ شهری، از طرق قانونی خواستار تغییر در اساسنامه شرکت آب و فاضلاب اهواز و حضور شهرداری در هیأت مدیره و جمع سهامداران این شرکت همانند سایر کلانشهرها باشد تا موازی کاری در مدیریت شهر به حداقل برسد.

وی ادامه داد: پس از سیل اخیر، وضعیت فضای سبز اهواز بحرانی شد؛ باید در تامین سرانه فضای سبز شهری انقلابی عمل کرد؛ باید ستاد بحران شهرداری ایجاد و تقویت شود؛ دستورالعمل‌های بحران ابلاغ و شهرداری در برابر حوادث و بحران‌ها آمادگی مدیریتی، لجستیکی و نرم‌افزاری لازم را داشته باشد.

استاندار خوزستان چندی پیش در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت پروژه مترو اهواز گفت: پیمانکار این پروژه تعهدات بسیاری داده بود اما تاکنون به بیشتر آنها عمل نکرده است. عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: