آراس
مباحث مربوط به تسخیر لانه جاسوسی و حمله آمریکاییها به طبس از کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم در سال تحصیلی جاری حذف شده است البته آموزشوپرورش میگوید این مباحث به کتاب تاریخ دوره متوسطه دوم وارد میشود.
کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم در سال تحصیلی 95-96 نیز دچار تغییر و تحولاتی شده است و براین اساس برخی دروس حذف شدهاند.
درس 16 کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با عنوان «دوران پس از انقلاب اسلامی» انتخاب شده است که به مباحثی همچون برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران، توطئهها و دسیسههای دشمن، ترور شخصیتها و مردم انقلابی، دوران جنگ تحمیلی و رحلت امام خمینی (ره) و انتخاب رهبر معظم انقلاب میپردازد.
این در شرایطی است که در سال تحصیلی 94-95 علاوه بر مطالب فوق در این درس به موضوع تسخیر لانه جاسوسی،گروگانگیری آمریکاییها، شرط ایران برای آزادی گروگانها، ماجرای حمله آمریکاییها به طبس و نابودی هواپیماها وهلیکوپترهای آنها اشاره شده بود که در سال تحصیلی 95-96 این موضوع از کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم حذف شده است.
پیش از این نیز ماجرای شهید فهمیده از کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم خبری حذف شده بود سالهای گذشته درس پانزدهم کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم با عنوان «رهبران کوچک» به معرفی شهدایی همچون حسین فهمیده، بهنام محمدی، مهدی باکری، ابراهیم همت، عباس بابایی، حسن باقری، علی صیاد شیرازی و ... اختصاص داشت.در کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم در سال تحصیلی 95-96 درس «رهبران کوچک» حذف و به جای آن درس «سرزمینهای همیشه سبز» اضافه شد.
البته پس از رسانهای شدن این خبر آموزشوپرورش قول بازگشت داستان زندگی شهید فهمیده به کتابهای درسی را داد.
این مباحث در شرایطی از کتابهای درسی حذف میشود که برخی کارشناسان ریشههای آن را به مسائل سیاسی مرتبط میدانند اما آموزشوپرورش این مسئله را نمیپذیرد با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا در سال تحصیلی 95-96 این مباحث که به نوعی بخشی از ارزشهای کشورمان محسوب میشود، به یکباره از کتابهای درسی حذف شدهاند و پاسخ روشن و دقیقی نیز از سوی دست اندرکاران مربوطه برای رفع ابهام از ذهن مخاطبان ارائه نشده است.
البته با وجود رونمایی از سند بینالمللی 2030 در حوزه آموزشی و تعهدات ایران و با توجه به اینکه یکی از محورهای مورد توجه در این سند، بهبود و ارتقای محتوای آموزش در قالب برنامهها و کتابهای درسی است که براین اساس باید سیاستگذاریها برای ترویج آموزش توسعه پایدار و مفاهیم مرتبط با آن انجام شود همچنین تقویت آموزشهای مربوط به شهروندی به منظور ارتقای مشارکتهای اجتماعی شهروندان مدنظر است، این احتمال وجود دارد که حذف برخی مطالب کتابهای درسی به این دلیل باشد.
در همین رابطه ناهید فلاحیان، رییس گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتابهای درسی در خصوص حذف برخی مطالب از کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم دوره اول متوسطه به خبرگزاری تسنیم گفت: معمولاً سال اول انتشار یک کتاب، اجرای آزمایشی آن است که همزمان درطول سال تحصیلی پژوهشهایی در رابطه با محتوای کتاب انجام میشود و از استانها درخصوص جنبههای مختلف تدریس کتاب و محتوای آن نظرات لازم جمع آوری میشود.
وی افزود: معلمان و دبیر خانه کشوری نیز بازخوردهای خود را به دفتر تألیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش اعلام میکنند که در رابطه با کتاب مطالعات اجتماعی یکی از ایرادات اعلام شده به نسخه اولیه، حجم مطالب، اطلاعات بخش تاریخ و عدم تناسب برخی از آنها با توان مخاطبان یا میزان ساعت آموزش این درس بود بنابراین گروه مطالعات اجتماعی تصمیم گرفت بر پایه نظرسنجی، حجم کتاب را تعدیل و برخی مطالب را به پایههای بالاتر منتقل کند.
رییس گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتابهای درسی گفت: با توجه به اینکه مطلب مربوط به تسخیر لانه جاسوسی، گروگان گیری آمریکاییها و ماجرای حمله به طبس و نابودی هواپیماها و هلی کوپترهای آمریکایی قرار است درسال تحصیلی 96-97 در کتاب تاریخ معاصر ایران دوره متوسطه دوم به طور کامل مطرح شود. این مطلب در کتاب مطالعات اجتماعی سال تحصیلی 94-95 نیز به صورت جزیی و گذرا مطرح شده بود بنابراین آن را حذف کردیم تا به طور کامل در کتاب تاریخ معاصر ایران لحاظ شو بنابراین شورای برنامهریزی تشخیص داد که محتوای مذکور جابجا شود.
فلاحیان بیان کرد: متأسفانه امروزه هر تغییر و تعدیلی که در محتوای کتابهای درسی بر اساس پژوهشها و دیدگاههای آموزشی صورت میگیرد دستاویز برداشتها و جنجالهای سیاسی قرار میگیرد درحالی که این تغییرات صرفاً اهداف آموزشی دارد.
وی گفت: در همین کتاب مطالعات اجتماعی، مطالب دیگری از جمله زمینههای تبدیل حکومت قاجار به پهلوی، جزییات برخی قراردادهای دوره ناصرالدین شاه و معرفی زندگینامه برخی شخصیتهای تاریخی دوره مشروطه حذف یا جابه جا شدهاند و این مسائل مبنای علمی و پژوهشی داشته و براساس تدریس معلمان در کلاس درس مشخص میشود.