به گزارش آراس: محمود سعادتفومنی در جلسه با معاونان پژوهشی دانشگاههای استان خوزستان و دستگاههای اجرایی با محوریت "نحوه حمایت بنیاد ملی نخبگان از هسته های دانشجویی مساله محور" که شامگاه گذشته (نهم مهرماه) در سالن ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: مجموعه بنیاد ملی نخبگان از سال ۸۵ شروع به کار کرد. از سال ۸۵ تا ۸۹ مجموعه فعالیتهایی انجام شد اما به هدف اصلی دست نیافت در نتیجه رهبر انقلاب دستور دادند تا اساسنامهای برای بنیاد ملی نخبگان تدوین شود و سال ۹۱ اساسنامه تایید شد. تمام تلاش بنیاد این است که فعالیتها را جهت دهد.
وی گفت: در جامعه ای که زندگی میکنیم گروهی از افراد به عنوان استعدادهای برتر شناخته شدهاند و گروه دیگر متخصصان جامعه هستند. این دو گروه وجه مشترک دارند. گروه سوم اثرگذاران جامعه هستند. این گروهها باهم اشتراکاتی دارند. همچنین برخی از دانشجویان به دلیل نبود سیستم آموزشی مناسب، استعداد خود را کشف نمیکنند. مسیر نخبگی عبارت است از تبدیل استعداد به تخصص و سپس تاثیرگذاری. هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان، تجمیع این سه گروه از جامعه است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: هدف بنیاد ملی نخبگان کمک کردن به این سه گروه از جامعه برای قرار گرفتن در مسیر درست و جلوگیری از خارج شدن از کشور است. بسیاری از استعدادها به سادگی پیدا نمیشوند. درصورتی که استعداد دانشجو یا دانش آموزی کشف شود، باید در همان مسیر قرار گیرد. در حوزه دانشجویی اگر دانشجو در مسیر درست قرار گرفته باشد و براساس استعداد خود رشته تحصیلی را انتخاب کرده باشد، باید به آن کمک کرد تا آموزشها را به خوبی ببیند. متاسفانه دانشگاه این آموزشها را در اختیار دانشجو قرار نمیدهند.
فومنی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی مهاجرت استعدادهای خوب، قرار نگرفتن امکانات در اختیار آنها است. تمام تلاش بنیاد این است که این دست از دانشجویان را توانمند کند و خلاءهایی که در دانشگاه وجود دارد را جبران کند. هرچه بیشتر این خلاءها جبران شوند، افراد آمادهتری در اختیار جامعه قرار میگیرند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: یک طرحی به نام طرح شهید احمدی روشن مدنظر بنیاد ملی نخبگان است که در بخش دانشجویی آن، طرحهای مختلفی وجود دارد. یکی از این طرحها از این نظر اهمیت دارد که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد دانشجویان مستعد را در این طرح پوشش دهیم. دلیل شروع این کار، فرمایش رهبر انقلاب است.
وی گفت: ضرورت اجرای این طرح، نیاز به اقتصاد مقاومتی در کشور است که دانش بنیان است و بر اقتصاد معدن و نفت و... تکیه نکرده باشد. برای تکیه بر اقتصاد دانش بنیان نیاز به نیروی متخصص انسانی است که بنیاد در این زمینه تلاشهایی انجام داده است و این نیروها از میان دانشجویان مستعد تامین میشود.
فومنی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان برای انجام این کار چند هدف در نظر گرفته است، ادامه داد: این اهداف شامل آموزش و توانمندسازی دانشجویان مستعد و آموزش مساله محور است. شناسایی دانشجویان مستعد نباید بر اساس معدل یا رتبه کنکور باشد که متاسفانه تاکنون راهحلی برای این مساله وجود نداشته است. اگر دانشجویان زیر نظر یک استاد آموزش ببینند، ارزیابی که استاد از دانشجو ارائه میدهد به مراتب قابل استنادتر از رتبه کنکور یا معدل دانشجو است. هدایت دانشجویان مستعد برای شناسایی مسائل راهبردی کشور است و اگر بتوانیم به دانشجو لذت حل مشکلات جامعه را بدهیم، قطعا به فکر خارج شدن از کشور نخواهند بود و احساس مفید بودن میکند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: دانشجویان مستعد مشکلاتی نظیر تنهایی و منزوی بودن را دارند و در نتیجه در مقابل آسیبهای اجتماعی آسیب پذیرتر میشوند اما باید شبکهای از این دانشجویان تشکیل شود. همچنین باید مهارتهای اجتماعی را به این افراد آموزش داد.
وی گفت: متاسفانه جو یاس و ناباوریای در بین دانشجویان است که فکر میکنند جایگاهی ندارند و نمیتوانند در حل مشکلات سهیم باشند. بر اساس گزارشی که بین دانشجویان رتبه برتر کنکور انجام شد، نشان داده شد که آمار مهاجرت دانشجویانی که در طول تحصیل خود با شرکتهای دانش بنیان در ارتباط بودند، به مراتب از دانشجویانی که هیچگاه به این شرکتها مراجعه نکرده بودند، کمتر بوده است. به نظر میآید اگر روحیه خودباوری و مفید بودن را در دانشجویان تقویت کنیم، راحتتر در جامعه پذیرفته میشوند.