رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره نحوه نظارت بر مهدکودک ها و پیش دبستانی ها اظهار کرد: تفاهم نامه ای با توجه به تکالیف و اسناد بالا دستی بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی منعقد شده تا اهداف آموزشی و تربیتی در دوره پیش دبستان و مهدکودک ساماندهی شود.
وی افزود: سعی شده در این تفاهم نامه جدید از نظر اقتباسات زمانی و سنی نوآموزان توجه بیشتری به برنامه ها داشته باشیم که این موضوع علاقه مندی خانواده ها برای حضور فرزندانشان و مهدهای کودک و پیش دبستانی ها را افزایش می دهد.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: باتوجه به نقش موثر مهدکودک و روند آموزشی حساسیت این دوره افزایش یافته و باید فرصت هایی بهتری فراهم کنیم تا بیشترین کارایی را در دوره مهدکودک و پیش دبستان داشته باشیم و از ظرفیت نهایت بهره برده شود.
اجبار دوره پیش دبستان در مناطق دو زبانه
حکیم زاده بیان کرد: دوره پیش دبستانی صرفا برای مناطق 2 زبانه اجباری است و در سایر مناطق این دوره جزء دوره های اجباری محسوب نمی شود و دولت اعتباری برای پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی برای مناطق 2 زبانه در نظر گرفته است که حتی شاهد بودیم در برخی مناطق این پوشش تحصیلی به بیش از 90 درصد رسید.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی پوشش تحصیلی پیش دبستانی از 38 درصد به 69 رسیده است، گفت: در محتوای آموزشی پیش دبستانی ها استانداردها و دستور العمل های قانونی وجود دارد که عمل به آنها موجب می شود تا مشکلاتی در حوزه داشته باشیم و از طرفی باید توجه کنیم که خواندن و نوشتن جزء محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی نبوده و توصیه می شود مراکز پیش دبستانی این موضوع را مد نظر قرار دهند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: سعی شده در دوره پیش دبستانی خانواده ها با حداقل هزینه از خدمات این دوره بهره گیرند و بر این اساس مدیران مدارس دولتی سعی کردند فضای آموزشی لازم را در اختیار مدیران غیر دولتی قرار دهند تا امکان استفاده از پیش دبستان برای تمامی اقشار میسر باشد.
آموزش و پرورش استانداردهای مهدکودک ها و پیش دبستانی ها را تعیین می کند
حکیم زاده درباره پیش نویس با سازمان بهزیستی اظهار کرد: بر اساس آخرین قوانین مجلس، مجوز مهدکودک ها که شامل گروه سنی صفر تا 4 سال بوده با سازمان بهزیستی و تهیه اهداف استانداردها با آموزش و پرورش است ولی در دوره پیش دبستان صدور مجوز و تهیه استانداردها هر دو بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته البته سعی داریم در تهیه استانداردها از کمک بهزیستی بهره مند شویم ولی مرجع اصلی تدوین استانداردهای آموزش و پرورش خواهد بود.
وی از تدوین شاخص های در مورد مربیان و برنامه های آموزشی خبر داد و گفت: شاخص های نظارتی هم رو به اتمام است و این توافق نامه به پیشبرد بهتر این شاخص ها کمک می کند.
حکیم زاده با بیان اینکه اهداف متناسب با رشد بالندگی نوآموزان تدوین شده، گفت: مهمترین مشکل در دوره پیش دبستان پراکندگی و انسجام نداشتن در چهارچوب برنامه ها و تعدد مراکز پیش دبستانی بوده است و امیدواریم با این تفاهم نامه و استفاده از ظرفیت ها به طور بهینه از فرصت ها بهره گیریم.
تعطیلات زمستانی نیازمند بررسی است
معاون آموزش ابتدایی در خصوص تعطیلات زمستانی مدارس گفت: باید برای این تصمیم گیری بررسی همه جانبه ای داشته باشیم با توجه به تنوع اقلیمی و آب و هوایی کشور اگر شتاب زده عمل کنیم در تابستان با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و باید شرایطی فراهم شود که دانش آموزان بیشترین فرصت یادگیری را داشته باشند بنابراین پیشنهادات فعلی اجرایی نیست چرا که در برخی مناطق امتحانات هماهنگ وجود دارد و تغییرات باید به گونه ای باشد که خدشه ای به برنامه آموزشی وارد نشود.
وی افزود: امکان تغییر در برنامه آموزشی وجود دارد اما این مسئله مستلزم بررسی های همه جانبه غیر شتاب زده است و موضوع این تغییر در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وضع مدارس ابتدایی ایده آل نیست
حکیم زاده تصریح کرد: در دوره ابتدایی جذب دانش آموزان و پوشش تحصیلی خوبی داشتیم و راهبران آموزشی در مناطق چند پایه اقدامات ارزشمندی داشته اند، در واقع وضع مدارس خوب است اما ایده آل نیست.
وی بیان کرد: اکنون حدود 8 میلیون دانش آموز ابتدایی در مدارس تحصیل می کنند که با احتساب نوآموزان پیش دبستانی تعداد آنها به 8 میلیون می رسد و 300 هزار معلم در این دوره مشغول به تدریس هستند.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: با توجه به شرایط، نیازمند فضای فیزیکی بهتری هستیم اما محدودیت های اعتباری داریم که این تأمین فضا را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با انتقاد از طرح شتاب زده 663 گفت: تاثیر منفی این طرح به گونه ای بوده که همچنان تبعات آن را شاهد هستیم و برای تأمین شرایط مناسب مذاکراتی با دانشگاه فرهنگیان داشتیم تا معلمان متخصص در دوره ابتدایی را برای دانش آموزان تأمین کنیم در واقع هدف این بوده که از ظرفیت دانشجو معلمان نهایت بهره را ببریم.