کد خبر: ۲۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه با اشاره به انتقادها از محتواهای آموزشی گفت: علی رغم اقدامات انجام شده در زمینه تغییر محتواهای آموزشی، همه انتظارات برآورده نشده است.
محمود امانی تهرانی با حضور در استودیو الفبای آموزش و پرورش بیان کرد: کتاب های درسی همواره به عنوان یک دغدغه ملی برای ما مطرح بوده است. وی درباره روند توسعه فناوری ها گفت: در یک و سال نیم گذشته توسعه چشمگیری در فضای مجازی به وجود آمده و این امکان فراهم آمده تا افراد نقطه نظرات خود را در حیطه های مختلف از جمله کتاب های درسی بیان کنند. 

این امکان جدیدی  است که کشور  و همه فعالیت های در کشور آن را تجربه می کنند و کتاب های درسی از انتقادهای اینگونه مستثنی نیست. 

به طوریکه این انتقادها و نظرات با کل انتقاداتی که در طول چهل یا پنجاه ساله گذشته شده برابری می کند. ما همه انتقادها  را پیگیری می‌کنیم و مورد بررسی قرار می دهیم. برخی از مطالبی که در فضای مجازی مطرح می شود اساسا خلاف واقعیت است و اطلاعات نادرستی هست که داده می شود و ما درباره صحت یا عدم صحت این اخبار اطلاع رسانی می‌کنیم. 

این مطالب خلاف واقع تاثیر خودش را روی افکار عمومی می گذارد، به طوریکه مثلا شایع شده بود که حسین فهمیده از کتاب های درسی حذف شده. با وجود اینکه این اتفاق صورت نگرفته و ما نادرستی این خبر را اعلام کرده ایم اما در ذهن افکار عمومی حذف حسین فهمیده شکل گرفته است. از این نوع اتفاق ها و برداشت های اشتباه افکار عمومی در موارد مختلف برای ما پیش آمده است و این روند بی اعتماد سازی افکار عمومی در حوزه های مختلف از جمله در زمینه کتاب های درسی نگران کننده است. 

امانی تهرانی درباره حجم کارهای انجام شده در چند سال گذشته بیان کرد: با توجه به تغییر نظام آموزشی، حجم زیادی از کتاب های درسی در سال های گذشته تالیف شده است.  بالغ بر شش هزار صفحه کتاب که هر صفحه کتاب حاوی عناصر سازنده‌ای شامل: عکس، نمودار، شکل، آمارها، جداول و … است و حجم زیادی از مطالب کتاب های درسی را تشکیل می دهد. با این اوصاف امکان وجود خطا در کتاب های درسی با توجه به این حجم کار، ممکن است بوجود بیاید. 

معمولا معلمان اولین ویرایشگران کتاب ها هستند و به ما اعلام می کنند و در مرحله بعد جامعه است که ممکن است ایرادهایی در کتاب های درسی مشاهده و آن را اعلام کند. امانی تهرانی در پاسخ به این پرسش که برخی  روایت ها از تاریخ معاصر را گزینشی می دانند و اینکه ادبیات معاصر ما به شکل ناقص و گزینشی در کتاب ها آمده است گفت: در مورد کتاب هایی که بار سیاسی یا بار سلیقه ای خاصی دارد اختلاف نظر وجود دارد و در این زمینه ها معمولا روایت های رسمی وجود دارد. گروهی وقایع ۲۸ مرداد را به صورت کودتا می بینند و گروهی دیگر آن را جنبش مردمی می بینند، باید دید روایت رسمی آن کشور از آن واقعه چیست و این مساله را همه دنیا پذیرفته اند. 

عده ای هر اتفاقی در کشور را گردن آموزش و پرورش می اندازند وی ادامه داد: در مباحث ادبی گروهی علاقه زیادی به ادبیات کهن و گروهی علاقه به ادبیات معاصر دارند. برای ما حل و فصل کننده این مسائل گروه برنامه ریزی کتب درسی است که در آن به اشتراک نظر می رسند. 

برخی از  اطلاعاتی که در فضای مجازی می آید و روی یک بخش خاص اشاره می کنند، درست نیست، نمی توان با مقایسه یک قطعه از کتاب قدیم و جدید نتیجه گیری کرد. هرکدام از کتاب ها لازم هست در بستر خودش دیده شود. 

پاره ای از مسائل در کتاب های درسی ریشه های اعتقادی و سیاسی دارد. ممکن است برخی معتقد باشند همه تاریخ بایست درباره تاریخ اسلام و روایت های آن باشد و عده ای دیگر به تاریخ ایران باستان علاقمند هستند و اعتقاد دارند بایست به این بخش تاریخ بیشتر پرداخته شود. 

کتاب درسی آینه ملت است و بایست آینه ای از همه افکار باشد. در کتاب های جدید جلوه‌های دانشندان ایران و اسلام بسیار کار شده است و در تمامی کتاب ها  نام این دانشمندان برده شده است. وی گفت: مرجع رسمی برای کتاب های درسی شورای برنامه ریزی کتاب های درسی است. شورای برنامه ریزی ترکیبی از متخصصان برجسته و صاحب صلاحیت است که تصمیم گیری اصلی را انجام می دهند و این شورا  بالاترین مرجع است. امانی تهرانی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان افت تعلقات ملی(‌سرود ملی و پرچم ملی و …)‌ را به محتوی آموزشی کتب درسی ارتباط داد، افزود: با این گرایش که هر اتفاق در کشور می افتد گردن آموزش و پرورش بگذاریم و بگوییم آموزش و پرورش کوتاهی کرده است، مخالفم. این یک برداشت عام هست که همه مسائل را به کتاب درسی نسبت دهیم. 

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص انتقاد رئیس جمهور از محتوای کتاب های درسی اذعان کرد: معتقدیم رئیس جمهور بر تمام بخش های کشور اشراف کامل دارد و علی رغم اقدامات انجام شده در زمینه تغییر محتواهای آموزشی، هنوز انتظارات جامعه از محتواهای آموزشی برآورده نشده است. 

سازمان سنجش به وظیفه اش برای حذف کنکور عمل نکرد  امانی تهرانی در پاسخ به پرسشی که قبلا گفته شده چهل سال است سازمان سنجش در مورد کنکور کاری نکرده است و آیا کتاب های درسی به گونه ای طراحی شده که بتواند زمینه ساز برداشته شدن کنکور باشد، گفت: درباره کنکور دو مصوبه در مجلس داریم. 

مصوبه اول برای سال ۱۳۸۶ هست که وزارت علوم و سازمان سنجش موظف شدند که ساز و کارهایی را برای سنجش و انتخاب دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی انجام انجام دهند و ساز و کارهای آن را فراهم کند. انجام این کاربر عهده ما نبوده است و انتظار می رفت که در چهارچوب آن قاون مجموعه ای از پژوهش ها و جلسات انجام گیرد و صورتجلسه های آن آماده شود اما پس از شش سال سازمان سنجش اعلام کرد که این قانون قابلیت عملیاتی شد ندارد تقاضای آن اصلاح آن را کرد. ما اعتقاد داریم که باید قانونی را اجرا تا نقاط ضعف و قدرت آن را بدانیم. در آن شش سال تعداد جلسات برگزار شده خیلی کم بوده و ما حتی صورتجلسه ای نداریم که به عنوان مثال پنجاه کارشناس آموزشی کشور آن را امضا کنند و در آن بنویسند این قانون قابلیت عملیاتی شدن ندارد. 

 وی گفت: بنظر می رسد بعد از شش سال سازمان سنجش و وزارت علوم تنها به بیان دیدگاه پیشین خود مبنی بر عدم امکان حذف کنکور را بیان کرده‌اند. در نتیجه چندین سال هیچ اقدام اجرایی برای انجام قانون انجام نشده است. در سال ۹۲ بخش هایی از آن قانون اصلاح شد و اکنون مبنای ما این قانون هست. در هر دو قانون قرار است تا به موضوع سوابق تحصیلی توجه جدی شود. سوابق تحصیلی بعنوان امتحان نهایی تعریف شده است و امتحانات نهایی استاندارد گرفته شود و نمرات نهایی استاندارد به عنوان یکی از منابع اصلی پذیرش دانشجویان استفاده شود. 

امانی تهرانی ادامه داد: در بسیاری از موارد، کتاب هایی را اشخاص به نام منتشر می کنند که اشتباهات زیادی دارند، اما در حوزه آموزش وپرورش، و در یک سال و نیم اخیر ما شاهد بیشترین حجم خبرها و انتقادات به کتاب های درسی هستیم؛ نقدهایی که اغلب منصفانه نبوده و براساس  برداشت های سطحی و ناقص صورت گرفته است به عنوان مثال، درج نام بابل به عنوان  یکی از شهرهای پرجمعیت ناحیه کوهستانی شمال کشور که براساس سیستمGIS  چاپ نقشه توسط سازمان جغرافیای نیروهای مسلح انجام گرفته و به علت توسعه شهری بیشتر این شهر نسبت به ساری صورت گرفته است، موجب شدتا شاهد اتهام زنی در این زمینه به آموزش وپرورش باشیم به طوری که مخاطبان مطلب مذکور تصور کنند نویسنده کتاب هدف خاصی را دنبال می کرده است. 

مدیر کل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری تصریح کرد: افرادی که درخصوص یک نقشه اظهارنظر می کنند، طبیعتاً باید بر علم نقشه شناسی مسلط باشند در صورتی که انتقادهای اخیر راجع به نقشه های جغرافیای درسی چنین خبری نیست و از روی ناآگاهی قضاوت شده است. امانی تهرانی ادامه داد: شورای برنامه ریزی کتاب های درسی که ۱۰ نفر به عنوان نماینده از سازمان های مختلف در آن عضو هستند خط و مشی تدوین کتب درسی را مشخص می کند و بیش از ۶۰ نفر نیز هر یک از کتاب های جدیدالتألیف درسی را موردبررسی و تأیید قرار می دهند. مدیر کل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: هرگونه تغییر در کتاب های درسی باید در شورای برنامه ریزی کتاب های درسی بررسی و تصویب شود، بنابراین تغییر محتوا یا برخی مطالب کتب درسی خارج از مصوبات شورای مذکور امکان پذیر نیست. 

تالیف کتب جدید وی از تألیف کتب پایه دوازدهم براساس مصوبه نهصدو بیست وششمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش خبر داد وخاطرنشان کرد: دو کتاب «مدیریت خانواده و سبک زندگی» و «سلامت و بهداشت» از کتاب های جدیدالتألیف پایه دوازدهم هستند که برای همه دانش آموزان در تمام رشته های تحصیلی به مدت ۲ ساعت در هفته ارائه می شود و کتاب «تحلیل فرهنگی» که در سال جاری برای رشته معارف اسلامی ارائه شده از سال آینده در برنامه درسی دانش آموزان رشته علوم انسانی قرار می گیرد. 

امانی تهرانی با اشاره به رویکرد سبک سازی کتاب های درسی دوره متوسطه دوم، اظهار کرد: سعی کردیم محتوای کتب درسی پیش دانشگاهی را وارد پایه دوازدهم نکنیم و در همین راستا، کتاب های «تفکر و سواد رسانه ای»،«کارگاه کارآفرینی و تولید» و کتاب «هنر» از جمله کتاب های جدیدالتألیف برای پایه های دهم، یازدهم هستند که تدریس آنها در مدرسه به صورت انتخابی خواهد بود، ‌البته تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم و «کارگاه کارآفرینی و تولید در پایه یازدهم» مورداستقبال و انتخاب واقع شده است. 

وی کتاب «انسان و محیط زیست» را از جمله کتاب های جدیدالتألیف پایه یازدهم برشمرد که در موضوعات؛ آب، هوا، انرژی، خاک، زباله، گردشگری و تنوع زیستی به دانش آموزان مطالبی را ارائه می کند و اظهار کرد: دانش آموزان تمایل کمتری به انتخاب کتاب هنر دارند هر چند مطالب مفیدی مانند؛ خلق آثارهنری، نقد اثرهنری، درک هنری و ارزش گذاری به میراث فرهنگی در این کتاب آمده است. 

وی مسأله محوربودن را از ویژگی های کتاب های جدیدالتألیف عنوان و اعلام کرد: مطالبی مانند،«مشاهده کنیم»، « «فکرکنیم»، «کارگروهی»، اندازه گیری کنیم» و«بازی گروهی» در کتاب های درسی جدید به فراوانی دیده می شود. امانی تهرانی نبود یک نظام تغذیه کننده علمی خارج از آموزش و پرورش را یک مشکل برشمرد و تصریح کرد: باید تولید علم  توسط سایر نهادها صورت گیرد تا آسیب ها شناسایی و تغذیه کنندگان با فهم عمیق مسائل را بررسی و رفع مشکل کنند، اگر چنین شرایطی فراهم شود شاهد خواهیم بود که ۲ روز آموزش وپرورش مانند هم نخواهد بود و نظام تعلیم وتربیت در مسیر رشد و بالندگی قرار می گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: