کد خبر: ۲۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۶
مشاور پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش:
مشاور پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قطعا خصوصی سازی که در صنعت وجود دارد، در مورد آموزش و پرورش مصداق پیدا نمی کند و قابلیت اجرایی ندارد.
مشاور پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قطعا خصوصی سازی که در صنعت وجود دارد، در مورد آموزش و پرورش مصداق پیدا نمی کند و قابلیت اجرایی ندارد.

دکتر عبدالوحید فیاضی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مشاور پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های جامعه در حال توسعه تلقی می شود، اظهار کرد: بدون تردید آموزش و پرورش باید دولتی باشد و مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نباید خصوصی شود. در قانون اساسی نیز تصریح شده است که آموزش و پرورش باید توسط حاکمیت مدیریت شود و هزینه های آن نیز بر عهده دولت است.

وی ضمن اشاره به اینکه بر اساس قانون امکان توسعه مردم در آموزش و پرورش وجود دارد، عنوان کرد: بر اساس قانون تاسیس مدارس غیر دولتی که در سال ۹۳ توسط دولت به مجلس ارائه شد، امکان توسعه آموزش و پرورش توسط مردم وجود دارد. این قانون موضوع مراکز آموزشی غیر دولتی را دنبال می کند که این مسئله جدا از خصوصی سازی مدارس است.

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اساسا در گستره جمهوری اسلامی چیزی به عنوان خصوصی سازی نداریم اما در دو الی سه سال بسته های حمایتی برای واگذاری به بخش خصوصی ایجاد کردند و بسته حمایتی، آش را با جایش به بخش خصوصی واگذار می کند. به عنوان مثال یک مدرسه که ۵۰۰ دانش آموز دارد را به یک فرد یا موسسه می دهند تا مدیریت کند و پولش را از دولت بگیرند اما معلم های رسمی آموزش و پرورش بیرون بروند.

وی با بیان اینکه نباید همان نگاهی که به صنعت درباره خصوصی سازی داریم درباره آموزش و پرورش هم داشته باشیم، تصریح کرد: قطعا خصوصی سازی که در صنعت وجود دارد، در مورد آموزش و پرورش مصداق پیدا نمی کند و قابلیت اجرایی ندارد.

مشاور پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد در بیان دلایل دولتی بودن آموزش و پرورش اظهار کرد: در قانون اساسی اشاره شده است که آموزش و پرورش باید رایگان باشد و هم اینکه آموزش و پرورش از مراکز حاکمیتی است. البته در سند تحول بنیادین که ملاک آموزش و پرورش است، اشاره شده برای کمک به آموزش و پرورش باید از کمک  نهادهای مردم نهاد، خیریه و نهادهای غیر رسمی در راستای افزایش کیفیت، بهره وری آموزش و حتی اجرای عدالت آموزشی استفاده کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: