کد خبر: ۲۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
وزیر آموزش و پرورش گفت: پاسخگویی به نیاز های فردی و اجتماعی در کتاب درسی با سرعت کند پیش می رود.
آراس: سید محمد بطحایی در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان موارد و رسانه های آموزشی که در دالفنون در حال برگزاری است اظهار کرد: کتاب درسی به عنوان سند رسمی کشور اهمیت والایی دارد. بخشی از آن اهمیت به این دلیل است که در کتاب درسی ارزش های حاکمیت، رویکرد و جهت گیری نظام منعکس شده است.

وی افزود: کتاب درسی نشان دهنده اصول و رویکرد حاکمیت است. حساب کتاب درسی تنها به پای معلم نیست. حساسیت های فراوان در کتاب درسی وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ویژگی هایی که مورد توجه قرار می گیرد همواره توسط مدیران ارشد و خانواده ها رصد می شود که همواره فشار بر روی مولفان است.

وی ادامه داد: کوچکترین خطا از بین هزار عنوان کتاب درسی اتفاق می افتد و کوچکترین خطا از ۱۳۸ میلیون تیتراژ اتفاق می افتد، دیده می شود.

بطحایی گفت: در کتاب های درسی همواره با پرسش هایی رو به رو هستیم که باید تلاش ها بیشتر شود. مهمترین سوالات؛ ماهیت و فرایند برنامه ریزی درسی باز می گردد. پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی در کتاب درسی کند است. برای این چالش باید راه حل منطقی فراهم کنیم.

بطحایی اضافه کرد: کتاب درسی امروز مهمترین جایگاه را علیرغم رشد تکنولوژی دارد.

وی ادامه داد: نیاز فردی و اجتماعی آنقدر دامنه دارد که در کتاب درسی نمی شود گنجاند. هر مرجع علمی مکاتبات زیادی را با ما دارند که در کتاب درسی باید موضوعاتی که خیلی دارای اهمیت است آورده شود. ظرفیت برنامه درسی اجازه درخواست ها را نمی دهد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه ملی درسی مبتنی بر سند تحول است، بخش عمده ای از آن مغفول مانده است که جای کار دارد. هنوز اهداف دوران تحصیلی به اجرا در نیامده است و شاید بخشی از انتقادات ناشی از این موضوع است که پشتوانه علمی برای دفاع از این فرایند ارایه دهیم.

بطحایی گفت: امروز کتاب های درسی رقبای زیادی دارد که برنامه درسی را مورد تهدید قرار می دهند. توجیه بخشی از رقبا آمادگی دانش آموزان برای کنکور است اما برای ابتدایی چه توجیهی وجود دارد. کتاب های کمک آموزشی متنوع وارد بازار شده است‌.

وی گفت: باید در این باره؛ آسیب شناسی عالمانه در جمع شما مولفان با حضور بنده شود. در مواجهه با کتاب های کمک آموزشی موفق نبودیم. معلم ها در سر کلاس به کتاب های آموزشی ارجاع می دهد. این نقیصه ای است که نمی توان چشم را بر روی آن بست.

وی گفت: مسیری که آمده ایم نتوانسته این مشکل را حل کند باید از مسیر دیگر به صورت جدی وارد شد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: