کد خبر: ۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
در حالی که مسئولان خانواده‌ها را به خرید لوازم‌التحریر ایرانی تشویق می‌کنند اما بازار لوازم‌التحریر در چنبره اجناس نامرغوب خارجی گرفتار شده است.

صبحانه پرس، شهریورماه که به نیمه می‌رسد تب خرید وسائل، پوشاک و لوازم التحریر دانش‌آموزان توسط والدین بالا می‌گیرد و تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌‌ها طرح‌های جدید خود را برای دانش‌آموزان عرضه می‌کنند بنابراین قدرت انتخاب زیاد شده و سال‌هاست که دانش‌آموزان با نظر خودشان لوازم التحریر خود را انتخاب می‌کنند.

والدین هر روز به دنبال  قیمت کردن اجناس و پیدا کردن لوازم با کیفیت برای دانش‌آموزان هستند تا برای یکی سال دیگر نیز دانش‌آموزان با فراغ بال در کلاس‌های درس حاضر شوند اما دانش‌آموزان دلباخته رنگ و لعاب نوشت‌افزار خارجی شده و سال تحصیلی خود را با این نوع لوازم التحریر آغاز می‌کنند.

اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که با توجه به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل خیلی از مسئولان  خانواده‌ها را به سمت و سوی خرید لوازم التحریر وطنی سوق می‌دهند و سفارش می‌کنند که اگر هر کدام از خانواده‌ها به مبلغ 20 هزار تومان وسائل مدرسه و لوازم التحریر ایرانی خرید کنند کمک قابل توجهی به کارخانه‌های تولید و چرخه تولید داخلی می‌کنند. در حالی که مسئولان چنین توصیه‌هایی به مردم می‌کنند اما زیرساخت‌های این کارها فراهم نیست.

خانواده‌ها وقتی در بازار برای خرید اقدامی می‌کنند می‌بینند همه جا را لوازم التحریر خارجی پر کرده است و کمتر فروشگاه یا مغازه‌ای هست که لوازم التحریر ایرانی بفروشد. هر کدام از وسایلی که به عنوان نوشت افزار و لوازم التحریر مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد از جمله دفتر، کیف، مداد و پاک‌کن، جامدادی و مداد رنگی‌ها را که نگاه می‌کنی از عکس شخصیت‌ها و کارتون‌های خارجی همچون بن‌تِن، نینجا، باب‌اسفنجی، مینیون و مک‌کوئین و ... پر شده‌اند و در این صورت تمام شخصیت‌های داستان‌های ایرانی و تصاویر و قهرمانان هسته‌ای مانند شکرستانی‌ها، شهدای هسته‌ای، یوزپلنگ ایرانی، ماهواره امید، خانواده معمولی، یوسف پیامبر، مختار و بلند قامتان والیبال به حاشیه رفته‌اند.

نمایشگاه لوازم التحریر ایران نوشت در تهران در نیمه اول شهریور برگزار شد و قرار بود بعد از برگزاری این نمایشگاه در تهران، این نمایشگاه در شهرستان‌ها نیز برگزار شود ولی تا امروز ما شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نبودیم. هر چند که شاید در سطح کشور و در چند فروشگاه به فروش لوازم التحریر ایرانی اقدام شده بود که تعداد آنها نیز خیلی اندک بود.

خانواده‌ها نیز از این که بازار لوازم التحریر داخلی در چنبره اجناس  خارجی گرفتار شده است دل خوشی ندارند  و از سویی دیگر چون تولیدات داخلی نیز به قدر کافی در بازار عرضه نمی‌شود در نتیجه به خرید اجناس خارجی روی می‌آورند.

کارشناسان می‌گویند بازار پر سود لوازم‌التحریر باعث شده است تا عده‌ای برای دستیابی به سود بیشتر، محصولات خارجی بی‌کیفیت، اما پرزرق و برق را به مقدار زیاد وارد کشور کنند. در حال حاضر بیش از 90 درصد بازار نوشت افزار و لوازم‌التحریر در دست محصولات خارجی بی‌کیفیت به ویژه لوازم‌التحریر چینی است و لوازم التحریرهای ایرانی فقط 10 درصد بازار فروش را در اختیار دارند و بقیه بازار در دست محصولات چینی، هندی و ترکیه است.

فارغ از خرید لوازم التحریر خارجی توسط والدین وقتی با کارشناسان فرهنگی و جامعه شناسی در این مورد صحبت می‌شود آنان از تاثیرات روانی این لوازم التحریرها بر روی دانش‌آموزان سخن می‌گویند.

محبوبه موسی جامعه‌شناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: وقتی دانش‌آموزان با دفترها و لوازمی که عکس کارتون‌ها و شخصیت‌های خشن خارجی روی آن نقش بسته است را هر لحظه جلوی چشم خود می‌بینند در نتیجه بروز رفتارهای خشن در بین کودکان و نوجوانان پسر زیاد شده و دختران نیز با دیدن لحظه به لحظه  شخصیت‌های کارتونی درصدد هستند که خود را به لحاظ ظاهری و فیزیک بدنی به شخصیت‌های کارتونی نزدیک کنند.

همچنین این گونه توجه به اشکال کتاب و کیف و دفترها موجب حواس پرتی دانش‌آموزان شده و عدم توجه کافی به آموختن و دروس می‌شود.

از سوی دیگر خانواده‌ها  نیز از وجود این همه نوشت افزار خارجی در بازار دل خوشی ندارند. خانم حیدری به همراه پسرش در یکی از مراکز فرهنگی به دنبال خرید لوازم التحریر ایران نوشت هستند از او می‌پرسم آیا تاکنون لوازم التحریر مدرسه خرید نکرده‌اید؟ می‌گوید خیر چون منتظر بودیم از نمایشگاهی که کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند خرید کنیم اما متاسفانه تا جایی که اطلاع دارم این نمایشگاه برگزار نشد؛ بنابراین امروز و با توجه به این که سه، چهار روز بیشتر به بازگشایی مدارس نمانده است آمده ایم خرید کنیم.

وی می‌گوید: پسرم به دنبال شخصیت‌های کارتونی شاهنامه است. از پسرش می‌پرسم شخصیت قهرمان تو کیست؟ می‌گوید من رستم و سهراب را خیلی دوست دارم برای همین آمده‌ام تا فقط این دو کارتون را بگیرم حتی من سی دی رستم و سهراب را نیز گرفته‌ام.

آقای امیری یکی دیگر از والدینی است که در حال خرید دفتر و خودکار است از او در مورد خرید لوازم التحریر می‌پرسم، می‌گوید: امروز دیگر با توجه به این که تنوع ابزار و لوازم موجود در بازار زیاد است دیگر بچه‌ها مثل ما فکر نمی‌کنند. چرا که تصاویر شخصیت‌های خارجی به دلیل تبلیغات انیمیشنی در دل دانش‌آموزان جا باز کرده‌اند و به‌ دلیل همین گرایش کودکان، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر از تصویر این شخصیت‌ها استفاده می‌کنند که این امر به تنهایی می‌تواند تاثیر فرهنگی نامطلوبی بر ذهن و فکر کودکان بگذارد.

وی ادامه داد: رنگ و لعاب لوازم التحریر خارجی چشم بچه‌ها را گرفته است و آنها فارغ از قیمت اجناس خارجی یا فکر کردن به دیگر موارد  به دنبال طرح و رنگ و لعاب هستند و ما در مقابل خواسته آنها نمی‌توانیم مقاومت کنیم.

خانم فرهادی نیز به همراه دخترش در این فروشگاه به دنبال خرید کیف است که در پاسخ به سئوال من می‌گوید: جذابیت چهره‌های شخصیت‌های خارجی با عکس های سیندرلا و شخصیت‌های کارتونی غربی برای دختر من و خیلی از دختران بالاست، بنابراین هر چند ما پدر و مادرها خودمان در صدد خرید این گونه وسائل نیستیم اما بچه‌ها با گریه و زاری حرف‌های خود را به کرسی می‌نشانند و ما را مجبور به خرید می‌کنند.

وی با اذعان به این نکته که ما اثرات سوء تاثیر این لوازم التحریرها را می‌دانیم ولی بچه‌ها متوجه این موضوع نیستند بنابراین اگر تبلیغات بیشتری درباره لوازم التحریر ایرانی صورت می‌گرفت و از واردات بی‌رویه آنها جلوگیری می‌گردید، بدون تردید کودکانمان در محیطی به دور از فرهنگ غرب تحصیل می‌کردند و خیالمان راحت بود که این تصاویر باعث نابودی آینده فرزندانمان نمی‌شود.

محمدی یکی از فروشندگان لوازم التحریر با سابقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز به طرح‌های شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه دانش‌آموزان مانند «انگیبرد»، «کیتی»، «بنتن» و ... اشاره می‌کند و می‌گوید: این حساسیت‌ها در بین خانواده‌های مرفه و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی مشهودتر است؛ به طوری که بازار به اصطلاح فخرفروشی و مسابقه «ست کردن لوازم‌التحریر»، دامن‌گیر دانش‌آموزان نیز شده است.

وقتی از او که از بازمانده معدود فروشندگان با سابقه نوشت‌افزار است،‌ در خصوص «استقبال دانش‌آموزان از طرح‌های ایرانی بر روی لوازم‌التحریر» می‌پرسم، بیان می‌کند: طرح‌هایی مانند «سنجد»، «شکرستان» و «تصاویر شهدای بزرگوار کشورمان» نیز در میان خریدهای مصرف‌کنندگان قرار دارد، بسیار خوب و پسندیده است؛ چرا که این یکی از راه‌های اشاعه و ترویج فرهنگ و تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی‌مان است؛اما باید اعتراف کنیم برخی از این طرح‌ها به دلیل طراحی‌های‌ نامناسب، عدم توجه به ظرافت‌های هنری و نیز تبلیغ کم این محصولات،مورد توجه کمتر خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

او در تأیید صحبت‌‌های خود تصریح می‌کند: اگر قصد شناساندن قهرمانان و افتخارآفرینان ملی خود در بین دانش‌آموزان را داریم که موضوع درستی نیز هست، باید بپذیریم که این امر نیازمند دقت‌نظر، کار کارشناسی شده و استفاده صاحب‌نظران و اهل فن در تولید این محصولات را دارد.

به هر حال فارغ از تمام بحث‌های صورت گرفته باید با خود بگوئیم آیا آن قدر که خرید لوازم التحریر خارجی با آن رنگ و لعاب و شخصیت‌های کارتونی خارجی آن قدر که برای ما جذاب هستند و ما به هر طریق ممکن در صدد خرید این لوازم هستیم آیا شخصیت‌ها و قهرمان‌های ملی و میهنی ما نیز برای دانش‌آموزان سایر کشورها ان قدر اهمیت دارد که آنها نیز لوازم التحریر تولیدی ما را موقع بازگشایی مدارس خودشان استفاده کنند.

از سویی دیگر با خود بیندیشیم با ورود هر  کالای خارجی به کشور تولیدات داخلی با رکورد مواجه شده و تولیدات داخلی به فروش نمی‌رسند  و پدران هر کدام از این دانش‌آموزان هستند که در واحدهای تولیدی لوازم التحریر مشغول به کار هستند که با خرید لوازم التحریر خارجی موجب بیکار شدن پدران دوستان و همکلاسی‌های خود می‌شویم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: