کد خبر: ۴۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۷ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی:
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم برون مرزی وزارت راه، شتاب گرفته است گفت: وجود مین‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی را می توان به عنوان مهمترین موانع در عملیات اجرایی این طرح عمرانی دانست که تاکنون بیش از ۶ هزار انواع مین‌ جنگی و خمپاره در مسیر طرح کشف شده است.

سید میعاد صالحی شنبه در بازدید از روند احداث خط ریلی شلمچه – بصره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احداث این خط ریلی انتظار ۵۰ ساله ۲ کشور است که از دولت سیزدهم احداث این پروژه مهم و برون مرزی آغاز شد.

وی وجود مین‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی را از موانع این طرح عمرانی دانست و افزود: حدود چهار کیلومتر در عمق خاک عراق طی سال گذشته تا کنون مین روبی انجام شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به کشف بیش از ۶ هزار انواع مین‌های جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تا کنون در سه مرحله دپوهای کشف شده منهدم و به تدریج مابقی نیز کشف و منهدم می‌شوند.

روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره شتاب گرفت/ کشف بیش از ۶ هزار مین‌ جنگی در مسیر اجرای طرح

صالحی بیان کرد: بیشتر این مین‌ها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای پنج است بطوریکه پنج لایه مین روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود چهار کیلومتر داشتیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از احداث پل برای این خط ریلی اشاره کرد و گفت: احداث پل بر روی اروند رود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این بخش از پل هم اکنون در حال شمع کوبی است که این شمع‌ها هر کدام یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق دارند.

صالحی اظهار کرد: این پل به صورت آسانسوری طراحی شده‌است تا در کنار بخشی از این سازه امکان کشتی‌رانی نیز فراهم شود.

صالحی افزود: امیدواریم با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران – کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین ۲ کشور باشیم.

وی افزود: احداث خط ریلی شلمچه به بصره طی ۲ سال است و تلاش خواهیم کرد این پروژه طی مدت تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل راه آهن گفت: با اتصال خط ریلی شلمچه-بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم به‌طور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند؛ همچنین زائران عراقی نیز می‌توانند بطور کاملا ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.

عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه – بصره شهریور ماه سال گذشته با حضور محمد مخبر معاون اول وقت رییس‌جمهور ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق آغاز شد.

احداث این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد این طرح با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس احداث می‌شود.

 

منبع؛ ایرنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: