گروه رسانه ای آراس : دکتر مهران ولائی گفت :متاسفانه گاهی مردم داروهایی را از مراکزی غیر از داروخانه می خرند که اتفاقا برچسب اصالت سازمان غذا و دارو را هم دارند و اصل به نظر می رسند و مردم فکر می کنند این داروها تقلبی نیست درحالیکه این داروها قاچاق و تقلبی هستند.
وی خاطرنشان کرد: این مساله موجب شده تا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران امروز -یکشنبه- نمایشگاهی با عنوان آشنایی مردم با کالاهای قاچاق سلامت محور در میدان آرژانتین برگزار کند که در آینده در سایر نقاط تهران نیز برگزار خواهد شد.
ولائی در ادامه به بیان برخی از روش های تشخیص برچسب های اصالت تقلبی از اصل پرداخت و گفت: برچسب های اصالت واقعی و تقلبی با یکدیگر فرق هایی دارند که مردم با داشتن آگاهی می توانند کالاهای قاچاق را تشخیص دهند بطورمثال روی برچسب های تقلبی، شماره تماس جعلی برای ارسال پیامک استعلام اصالت برچسب کالا درج شده درحالیکه شماره تلفن برای استعلام برچسب اصالت از طریق پیامک، 20008822 است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: همچنین در بارکدهای برچسب اصالت ،شماره هایی وجود دارد که باید با شماره روی خود دارو یکسان باشد.
ولایی ادامه داد: همچنین برچسب های اصالت تقلبی معمولا تاریخ انقضا ندارند در حالیکه برچسب های اصالت اصل تاریخ انقضا داشته و همان تاریخ انقضا نیز روی دارو درج شده است.
وی یادآور شد: در نمایشگاه آشنایی مردم با کالاهای قاچاق سلامت محور در میدان آرژانتین، قند و فشارخون مردم نیز اندازه گیری می شود که با استقبال خوب مردم روبرو شده است و جالب است که بسیاری از مراجعه کنندگان از بیماری دیابت یا فشارخون خود اطلاعی نداشتند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: این مساله نشان می دهد که اطلاع رسانی ها به مردم و نیز طرح پزشک خانواده مردم باید تقویت شود.
ولائی افزود: همچنین در این نمایشگاه با توزیع تراکت و بروشور به مردم در زمینه عوارض دوپینگ با داروها و مکمل های غیرمجاز ، اطلاع رسانی شده است؛ داروهای بدنسازی قاچاق عوارض زیادی از جمله عوارض کلبدی و اسکلتی به همراه دارند؛ این اطلاع رسانی ها در زمینه مواد آرایشی و بهداشتی نیز صورت گرفته است.
برچسب اصالت با هدف تشخیص کالای واقعی از کالای قاچاق روی محصولات سلامت محور با آرم سازمان غذا و دارو نصب شد اما با توجه به وجود برچسب های تقلبی متعددی که روی کالاهای سلامت محور به ویژه محصولات آرایشی و بهداشتی تحت عنوان شرکت های واقعی درج می شد از مردم خواسته شد تا با دقت بیشتری این محصولات را تهیه کنند.