کد خبر: ۳۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
طرح تخصیص عادلانه یارانه سوخت به هر ایرانی در مجلس کلید خورده است
آراس- رئیس اتاق تهران برای اولین بار پیشنهاد تخصیص یارانه بنزین به افراد به‌جای خودروها را در مهرماه مطرح کرد
به گزارش آراس:چند روزی است که طرحی با موضوع اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی در مجلس مطرح‌شده است و به گفته احمد امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق این کمیسیون به دنبال جای دادن آن در لایحه بودجه سال 1398 است تا از سال آینده اجرایی شود. در این طرح که بعد از بررسی در کمیسیون باید به همراه بودجه به صحن مجلس برود و مصوبه نهایی برای اجرایی شدن بگیرد، به هر ایرانی ( به‌جز افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند) ماهانه 24 لیتر بنزین اختصاص پیدا می‌کند و افراد در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت می‌توانند اعتبار خود را به دیگران واگذار کنند. علاوه بر این با اجرایی شدن این طرح قیمت بنزین خارج از سهمیه در کشور افزایش پیداکرده و برمبنای 90 درصد قیمت فوت خلیج‌فارس ( با نرخ سامانه نیما) محاسبه خواهد شد. همچنین در این طرح افرادی که بنزین مصرف نمی‌کنند و خودرویی ندارند می‌توانند از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM بنزین خود را به دیگران منتقل کنند؛ البته اگر این اتفاق رخ ندهد در انتهای هرماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت  ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسطه ماهانه بنزین آزاد - قیمت پایه بنزین) در کارت‌های بانکی واریز و قابل‌برداشت خواهد بود. درواقع در طرح مجلس موضوع تخصیص یارانه سوخت (بنزین ) ازاین‌پس به‌جای اینکه به خودروها اختصاص پیدا کند به افراد جامعه پرداخت می‌شود؛ موضوعی که برای اولین بار اتاق تهران با بررسی‌هایی که انجام داده است پیشنهاد آن را مطرح و رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری آن را ارائه داد. رئیس اتاق تهران اواخر مهرماه برای اولین بار این موضوع را مطرح کرد و در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:« در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر سوخت بنزین هزارتومانی در کشور مصرف می‌کنیم که اگر قیمت آن را با دلار 12 هزارتومانی در نظر بگیریم می‌شود 7 سنت در صورت که در نزدیک‌ترین کشورهای اطراف ما یعنی عراق و افغانستان به ترتیب بنزین با 63 سنت و 73 سنت عرضه می‌شود و تنها کشوری که باقیمت پایین‌تر از ما در جهان بنزین عرضه می‌کند؛ ونزوئلا هست که قیمت بنزین در آن حدود 2 سنت است.»

او در ادامه گفت:« ما باید تصمیم‌گیری درباره بنزین را هر چه زودتر انجام دهیم و به نتیجه‌های بسیار خوبی خواهیم رسید. قبلاً سهمیه بنزین را بر اساس ماشین می‌دادیم ولی پیشنهاد ما این است که بنزین را حتماً به فرد بدهیم؛ آمارهایی که ما استخراج کرده‌ایم نشان می‌دهد  بین دهک‌های یک تا 10، دهک اولی بیش از 25 برابر دهک آخری از یارانه بنزین استفاده می‌کند، دهک اول 1.1 استفاده می‌کند از یارانه بنزین و دهک 10، 25.6؛ که این اصلاً عادلانه نیست و با توجه به همین بهتر است به‌جای اینکه بنزین را به وسایل نقلیه بدهیم به سرانه مردم بدهیم. باید بنزین را آزاد کنیم و از این راه می‌توانیم 4 میلیارد دلار یعنی حدود 20 میلیون لیتر صادرات بنزین به کشورهای همسایه باقیمت 50 سنت در روز داشته باشیم. این طرح می‌تواند درآمد ریالی به همراه داشته باشد و خیلی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران، بانک‌ها و... پرداخت شود. نکته مهم این است که هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود، قطعاً به نفع اقتصاد خواهد بود و جلوی قاچاق گرفته می‌شود.»

بر اساس تحقیقی که اتاق بازرگانی تهران تهیه‌کرده است: برای تأمین یارانه بنزین به صادرات روزانه 45 هزار بشکه نفت و برای تأمین یارانه کالاهای اساسی نیز به صادرات روزانه 475 هزار بشکه نفت نیاز داریم به‌عبارت‌دیگر برای تأمین یارانه ارزی بنزین و کالاهای اساسی درمجموع به صادرات روزانه 900 هزار بشکه نفت باقیمت 75 دلار بر بشکه نیاز خواهیم داشت.»

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در سال‌های گذشته پرداخت یارانه بسیار سنگین دولت به سوخت و افرادی که خودرو دارند علاوه بر اینکه به افزایش مصرف در کشور دامن زده است فضای بسیار مناسبی هم برای قاچاق گسترده بنزین که گفته می‌شود روزانه حدود 40 میلیون لیتر است، فراهم کرده. دراین‌بین کارشناسان معتقدند با آزادسازی قیمت بنزین و پرداخت و تقسیم یارانه دولتی سوخت به‌صورت عادلانه به همه ایرانیان، جلوی قاچاق سوخت گرفته می‌شود و شاید افزایش قیمت به کاهش بی‌رویه مصرف هم منجر شود. اما در مقابل این نظرات برخی از کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی نگران تأثیرات احتمالی منفی افزایش قیمت بنزین و جهش بالای تورم و شکل‌گیری اعتراضات مردمی به این موضوع هستند. این کارشناسان که حمایت‌های دولت را هم دارند معتقدند افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه به افراد ممکن است به جیب آن‌ها در لحظه عددی را اضافه کند ولی در مقابل باعث گرانی بسیاری از کالاها، هزینه حمل‌ونقل عمومی و... می‌شود. البته در پاسخ به این انتقادها کارشناسان اقتصادی که حامی آزادسازی قیمت بنزین هستند می‌گویند دولت باید با مدیریت صحیح جلوی تأثیرات تورمی بنزین را در کشور بگیرد و توجه داشته باشد که با مدیریت درست می‌تواند مانند اکثر کشورها جلوی اثرات تورمی قیمت بنزین را بگیرد و گره کوری که هم‌اکنون در خصوص آزادسازی قیمت بنزین و تأثیرات آن بر تورم در کشور وجود دارد را برای یک‌بار باز کند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: