آراس– همین چند روز پیش بود که یکی از رانندگان اسنپ به من می گفت پس از دفاع وزیر ارتباطات از آژانس های اینترنتی، نه تنها همکارانش از آژانس محل به این سامانه ها پیوستند که میزان تقاضای مردم برای استفاده از این سرویس ها به طور محسوسی افزایش یافته است.
درست در روزهایی که اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرد این دو اپلیکیشن پلمب می شوند، تپسی تبلیغات محیطی خود را در شهر به صورت گسترده ای آغاز کرد. اسنپ نیز نه تنها نیازی به پاسخگویی و رفع ابهام درباره این تهدیدات ندید؛ بلکه نرخ کرایه آژانس را در روزهای برفی و بارانی تهران ۲۵ درصد افزایش داد.
تهدیدات کم اثر و متعدد این اپلیکیشن ها اکنون بیشتر به شوخی می ماند. این آژانس های اینترنتی نه تنها روزانه به ۱۰ها هزار نفر از مردم تهران سرویس می دهند؛ بلکه ۳۰ هزار خانواده تهرانی درآمدشان از فعالیت در اسنپ و تپسی است. در کنار این موضوع، حمایت های همه جانبه دولت ها، آن هم در سطح معاون رییس جمهور و وزیر، اطمینان مردم به این سامانه ها را بیشتر کرده است.
در واقع جدال مسوولان آن قدر به برندسازی اسنپ و تپسی کمک کرده است که گاهی احساس می کنیم برخی مخالفت ها، در واقع برای تبلیغ و تقویت آنهاست. نتیجه بارز این جدال ها در خبرگزاری های کشور قابل مشاهده است. در حالی که این رسانه ها قوانین سختگیرانه ای برای نام بردن از برندهای داخلی دارند، اکنون ۱۰ها خبر در تایید و تکذیب اسنپ و تپسی روی خروجی خبرگزاری های بزرگ کشور قرار گرفته است به گونه ای که در عمل مدیران این دو سامانه هیچ نیازی به انتشار اخبار و دفاع از خود در یکی دو ماه گذشته حس نکرده اند. آن چه در این میان مغفول مانده، بحث در فضای آرام و منطقی برای بررسی نواقص قانونی فعالیت کسب و کارهای نوپاست.
دفاع همه جانبه از این کسب و کارها یا حمله به آنها در زمانی که بزرگ شده و تعطیلی شان می تواند بحران آفرین باشد، صرفا کشور را از توسعه سالم و استاندارد این گونه خدمات نوین بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات محروم می کند.