همه شما میتوانید به یکی از تاثیرگذارترین کاربران در شبکههای اجتماعی تبدیل شوید. تنها کاری که باید بکنید این است که در پلتفرمهای مختلف حساب کاربری ایجاد کنید و بهصورت مرتب روی صفحه شخصی خود مطالب را بهاشتراک بگذارید. پستهای بیامان و بدون وقفه شما از جمله اتفاقاتی است که میتواند توجه هر کاربری را به خود جلب کند و ردپایي اثرگذار از شما بر جا بگذارد.
در این میان اگر قرار باشد در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید و فقط مطالب دیگران را لایک کنید، هرگز نمیتوانید اتفاق قابل ملاحظهای را رقم بزنید. البته ماجرا به این اتفاق ختم نمیشود و اگر تصمیم دارید یک کاربر کاملا اثرگذار در پلتفرمهای اجتماعی اینترنتی باشید، بهتر است این فرایندها را دنبال کنید.
با مطالب خود یک تلنگر به خواننده بزنید
به مطالبی که وبلاگنویسان مورد علاقه شما بهاشتراک میگذارند توجه کنید. در ميان آنها فقط وبلاگنویسهایی به شهرت رسیدهاند که مخاطبان را مجبور میکنند به آنها توجه کنند. این همان روشی است که شما در صفحه اختصاصی خود روی شبکههای اجتماعی باید انجام دهید. در این فرایند حد وسط گزینه مناسبی محسوب نمیشود و بر این اساس یا باید از جلب توجه در شبکههای اجتماعی بپرهيزيد یا اینکه با مطالب جذاب، کوبنده، اثرگذار و قابل ملاحظه جلب توجه کنید. انتخاب شما برای موضوع، عکس و نوع نوشتار اهمیت زیادی دارد و به همین دليل توصیه میشود هرچه به ذهنتان رسید روی شبکههای اجتماعی بهاشتراک نگذارید.
پستهای درهم و برهم یا مطالبی که مشخص نیست چه هدفی را دنبال میکنند، نمیتوانند مورد توجه مخاطبان شما قرار بگیرند. باید در این زمینه هدفگیری دقیق انجام دهید و به گفته ادوارد جیمز، مدیر بازاریابی مرکز Go Up، بايد بدانید مخاطبان شما بهدنبال خواندن چه مطالبی هستند.
نظر بدهید و پیشبینی کنید
افرادی در شبکههای اجتماعی جلب توجه میکنند که درباره مطالب مختلف نظر بدهند و بهعبارت دیگر بتوانند در زمینههای مختلف حرفی برای گفتن داشته باشند. این دسته از افراد معمولا از دادههایی که در اختیار دارند استفاده میکنند تا بتوانند نظرات مخاطبان خود را هم بهخوبی تحلیل کنند و دریابند افراد چه عکسالعملهایی نسبت به پستهای آنها نشان دادهاند.
نیل پاتل، یکی از اثرگذارترین و مشهورترین کاربران شبکههای اجتماعی در جهان است. او چهره سرشناسي در دنیای پلتفرمهای رسانهای اینترنتی محسوب میشود و البته تمام موفقیت و شهرت خود را از طریق تحلیل دادهها و بازاریابی دقیق بهدست آورده است. پاتل این روزها با شرکتهای بزرگ کار میکند تا ترفندهای خود برای محبوب شدن یک صفحه در شبکههای اجتماعی را در اختیار آنها بگذارد و همین مساله موجب شده به درآمد زیادی دست پیدا کند. او معتقد است توجه به نظرات مخاطبان و نظردهی در مورد هر مطلبی که منتشر میشود، کلید اصلی موفقیت است.
وضعیت خود را در شبکههای اجتماعی بررسی کنید
اگر صاحب یک برند یا شرکت هستید و تمایل دارید در شبکههای اجتماعی به شهرت زیاد برسید، بهتر است این مساله را بسیار مهم بدانید. برای آنکه متوجه شوید چطور از جانب مخاطبان شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد روشهای مختلف وجود دارد. نخستین راه این است که از سیستم Alerts گوگل استفاده کنید تا مشخص شود صفحه شخصی، صفحه سازمانی، یا آدرس اینترنتی شما به چه میزان مشاهده شده است. این سیستم به شما نشان میدهد زمانی که کاربران به صفحه شما میآیند، چقدر مطالب شما را مورد توجه قرار میدهند. سایتهای دیگری مانند Klout و Kred هم سرویسهای ویژه در این زمینه ارایه میدهند. این خدمات، وضعیت شما را در شبکههای اجتماعی بهصورت عميق نمایان میکند.
با دیگر افراد تاثیرگذار ارتباط برقرار کنید
بايد ارتباط نزدیکتری با افرادی داشته باشید که مخاطبان زیادی در شبکه اجتماعی دارند و صفحه آنها همواره مورد توجه قرار گرفته است. بدیهی است هرچه تعداد این افراد در صفحه شما بیشتر باشد، آسانتر میتوانید با مخاطبان و دوستان آنها ارتباط برقرار کنید. ارتباط نزدیکتر با این دسته از افراد همچنین کمک میکند شما با مشاهده روزانه مطالبی که توسط آنها بهاشتراک گذاشته میشود متوجه شوید چه متنها و عکسهايي بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و یک مطلب اجتماعی در اینترنت چگونه باید تزیین شود تا مورد توجه قرار گیرد.
از این مساله بهآسانی عبور نکنید و بدانيد كه هرچه در این زمینه موفقتر پیش بروید، آینده درخشانتری را برای صفحه خود در شبکه اجتماعی مربوطه رقم میزنید.
اگر صاحب یک کسبوکار هستید و وظیفه خود میدانید که در شبکههای اجتماعی مورد توجه کاربران قرار بگیرید، نیازی نیست که حتما تمام وقت خود را به حضور در این پلتفرمها اختصاص دهيد. در این زمینه بهتر است به جای آنکه وقت زیادی را به این فضاها اختصاص دهید، بخشی از این کار را به شرکتهای تخصصی تبلیغاتی یا افراد کارشناس بسپارید. این کار میتواند زمینه پیشرفت کسبوکار شما را موجب شود. شما میتوانید با حضور در کنفرانسهای صنعتی صفحه خود را بهصورت عمومی به همگان معرفی کنید و نشان دهید که از طریق شبکههای اجتماعی میتوانید با مخاطبان ارتباط نزدیک برقرار کنید. مهمترین نکته در این زمینه این است که بتوانید بهخوبی خود را به مخاطبان معرفی کنید.
شما میتوانید از طریق گفتوگوهای خصوصی و عمومی با مخاطبان خود، صفحه محبوبتری در شبکههای اجتماعی در اختیار داشته باشید. اگر قرار باشد فقط شما مطلب بهاشترک بگذارید و به کامنتهای مخاطبان خود توجه نکنید، نتیجه خوبی کسب نخواهید کرد. این مساله هم اهمیت زیادی دارد که بدانید گفتوگوی خصوصی نیز میتواند تاثیر قابل ملاحظه روی افراد برجا بگذارد.
در برخی مواقع ایجاد یک هشتگ راه مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و صحبت کردن با آنها محسوب میشود. کاربران تويیتر به این اتفاق عادت دارند و بهخوبی از آن استفاده میکنند.
افراد اثرگذار از اینکه بخواهند در مورد افکار خود صحبت کنند واهمهای ندارند. آنها همچنین نمیخواهند با ابراز نارضایتی یا توافق نداشتن خود در زمینههای مختلف جلب توجه کنند. تمام چیزی که شما در این زمینه نیاز دارید این است که بتوانید با مخاطبان خود ارتباط مستقیم برقرار کنید و حتی اگر از جانب آنها مورد انتقاد قرار میگیرید، این نقدها را تحلیل کنید و آنها را مورد استفاده قرار دهید. شاید بهجرات بتوان گفت انتقادهاي مخاطبان هر صفحه اجتماعی در اینترنت اثرگذارترین روش برای جلب توجه کاربران محسوب میشود.
به هر حال اگرچه این روشها ساده بهنظر میرسند و احتمالا فکر کردهاید که از قبل هم به آنها آگاهی داشتید، ولی بد نیست بدانید تمامی این روشها همان اتفاق کلیدی محسوب میشوند که شما را به موفقیت اصلی میرسانند.