کد خبر: ۱۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
«تعداد دانشجو و دانشگاه در کشور باید حد و حدودی داشته باشد؛ ولی متاسفانه در حال حاضر بیش از ۲۸۸۰ واحد آموزش عالی در کشور فعالیت می‌کنند.» این اظهار نظر را روز گذشته وزیر علوم انجام داده است.

گروه رسانه ای آراس - سرویس اقتصاد:  «تعداد دانشجو و دانشگاه در کشور باید حد و حدودی داشته باشد؛ ولی متاسفانه در حال حاضر بیش از ۲۸۸۰ واحد آموزش عالی در کشور فعالیت می‌کنند.» این اظهار نظر را روز گذشته وزیر علوم انجام داده است.
 
این در حالی است که در سال‌های اخیر تا جایی شاهد افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده‌ایم که تعداد قابل توجهی از صندلی‌های دانشگاه‌ها اکنون خالی است. در کنار این مساله آمار هشدار دهنده‌ای درباره فارغ‌التحصیلان بیکار و مهاجرت نخبگان از کشور نیز وجود دارد. آن‌طور که برآورد‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان گاهی تا دو برابر میانگین بیکاری بوده است. از طرف دیگر، سالانه حداقل ۱۵۰ هزار جوان و تحصیلکرده از کشور خارج می‌شوند.
 
بیکاری 1 میلیون فارغ‌ التحصیل در سال جاری
مجموع این شرایط نشان می‌دهد دانشگاه‌ها در ایران رسالت خود را انجام نداده‌اند و آن‌طور که بسیاری از کارشناسان می‌گویند ضربه‌گیر بیکاری بوده‌اند، حال آنکه در سال‌های اخیر این کارکرد خود را نیز از دست داده اند. روز گذشته وزیر علوم از تعداد بالای دانشگاه و دانشجو در ایران انتقاد کرد. محمد فرهادی گفت: تعداد دانشجو و دانشگاه در کشور باید حد و حدودی داشته باشد، ولی متاسفانه در حال حاضر بیش از ۲۸۸۰ واحد آموزش عالی در کشور فعالیت می‌کنند.
 
او ادامه داد: همان‌گونه که رئیس‌جمهور اعلام کرد از امسال یک میلیون فارغ‌التحصیل بیکار خواهیم داشت که برای این مساله باید فکری شود و البته مسیر گذر از این موضوع دستیابی به رشد هشت درصدی در اقتصاد است که طبق برنامه‌ها امسال باید پنج درصد از این رشد اقتصادی محقق شود.
 
وزیر علوم با اشاره به اینکه اگر به رشد هشت درصدی اقتصادی برسیم، می‌توانیم حدود ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم، اظهار کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کنند و در مباحثی همچون بازنگری رشته‌های تحصیلی و ارتباط بین دانشگاه و صنعت اقدامات خوبی انجام دهند؛ البته اقداماتی همچون کارورزی در صنعت در آینده به وزارت صنعت ابلاغ می‌شود. فرهادی عنوان کرد: همچنین در راستای تحقق نوآوری، فناوری و توسعه تحقیق مبتنی بر دانش، تحول ابعاد ساختار مدیریتی و گسترش زیرساخت‌های موردنیاز و به طور کلی در برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی انجمن‌ها می‌توانند کمک خوبی به وزارت علوم کنند.
 
وزیر علوم با بیان اینکه عمر بسیاری از رشته‌ها به پایان رسیده که در این میان مقاومت‌هایی برای ماندگاری این رشته‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: البته جلو بسیاری از این رشته‌ها گرفته شده است، اما باید تدبیری اساسی در این زمینه اندیشیده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: