• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 5 - شوال - 1442
  • برابر با : Sunday - 16 May - 2021
62270 166
0

گزارش موسسه IDC از احیای بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ و رشد ۲۵.۵ درصدی عرضه

  • کد خبر : 151914
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

واحد خبر mobile.ir : موسسه IDC در روز ۲۸ آوریل سال جاری میلادی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ منتشر کرد […]


واحد خبر mobile.ir : موسسه IDC در روز ۲۸ آوریل سال جاری میلادی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ منتشر کرد و از شتاب گرفتن روند احیای بازار با ثبت رشد سالیانه ۲۵.۵ درصدی خبر داد. مطابق داده‌های بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل این موسسه، فروشندگان در فصل اخیر موفق به عرضه ۳۴۶ میلیون اسمارت‌فون به بازار شده‌اند. بیشترین میزان این رشد قابل توجه (که البته در همه مناطق به چشم می‌خورد)، در چین و منطقه آسیا-اقیانوسیه (بدون ژاپن و چین) رخ داده است؛ مناطقی که به عنوان دو حوزه بزرگ جمعیتی، نیمی از کل عرضه جهانی را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۳۰ و ۲۸ درصد رشد سالانه را تجربه کرده‌اند.

نابیلا پوپال (Nabila Popal)، یکی از مدیران IDC در این خصوص می‌گوید: «احیای بازار سریع‌تر از آنچه انتظار داشتیم پیش می‌رود و اشتیاق مناسب برای گوشی‌‌های هوشمند را به وضوح در سطح جهانی نشان می‌دهد. اما در میانه این رشد شگفت‌انگیز باید به یاد داشته باشیم که این مقایسه با یکی از بدترین دوره‌های تاریخ اسمارت‌فون، یعنی سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ صورت می‌گیرد. دوره‌ای که با آغاز همه‌گیری، بخش عمده‌ای از زنجیره تأمین متوقف شد و چین در قرنطینه کامل قرار گرفت. با این حال، رشد اخیر همچنان واقعی است، چرا که میزان عرضه در مقایسه با دو سال پیش (۲۰۱۹) معادل ۱۱ درصد بالاتر است». از نگاه او، این رشد پس از سال‌ها تاخیر در چرخه سرکوب‌شده تعویض گوشی‌ها و در پی ظهور فناوری نسل پنجم محقق شده است. اما بیش از هر چیز آشکار است که اهمیت روزافزون اسمارت‌فون‌ها به عنوان عاملی مهم در زندگی روزمره همچنان ادامه خواهد یافت و انتظار می‌رود که با پایان همه‌گیری کرونا، بسیاری از مصرف‌کنندگان همچنان به موارد جدید استفاده از این دستگاه‌ها توجه نشان دهند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ (عرضه به میلیون عدد)

جالب آن که همزمان با احیای بازار گوشی‌های هوشمند، تغییر عمده‌ای نیز در فضای رقابتی روی داده است. در این مقطع، شرکت چینی هواوی پس از رکود شدید ناشی از فشار تحریم‌های آمریکا، سرانجام برای نخستین بار در سالیان اخیر از جمع پنج تولیدکننده برتر اسمارت‌فون خارج شد و دیگر سازندگان چینی همچون شیائومی، اوپو و ویوو از مزایای این خروج بهره می‌برند. چنان که سهم بازار هر یک از این شرکت در سه‌ماهه گذشته به ترتیب ۱۴.۱، ۱۰.۸ و ۱۰.۱ درصد بوده است و جایگاه‌های سوم تا پنجم را در میان عرضه‌کنندگان برتر طی سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۱ از آنِ خود ساخته‌اند. این تولیدکنندگان تمرکز خود را بر بازارهای بین‌المللی افزایش داده‌اند تا سهم بیشتری از خلاء ناشی از غیبت هواوی به دست آورند. البته بیشترین سود در بخش پایین تا متوسط قیمتی، نصیب این شرکت‌ها شده و خلاء محصولات پیشرفته هواوی با حضور اپل و سامسونگ پر شده است. چنان که سامسونگ در فصل اخیر با عرضه ۷۵.۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند و سهم ۲۱.۸ درصدی بازار در رتبه نخست قرار گرفته است. عرضه سری جدید گوشی‌های گلکسی S21 این شرکت به لطف استراتژی قیمت‌گذاری موفق که ۲۰۰ دلار نسبت به پرچمدار سال گذشته پایین‌تر است، برای سامسونگ موفق از کار درآمد. اپل نیز با توفیق پیوسته در عرضه آیفون‌های سری ۱۲، علی‌رغم از دست رفتن بخشی از فروش فصل تعطیلات، همچنان با عرضه ۵۵.۲ میلیون دستگاه آیفون، ۱۶ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.

سهم‌ بازار پنج شرکت برتر سازنده گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۱

به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دستگاه‌های موبایل، در حالی که هواوی روند نزولی خود را در بازار اسمارت‌فون ادامه می‌دهد، ال‌جی نیز به طور کامل از بازار خارج شده است. بیشترین میزان عرضه این کمپانی در قاره آمریکا بوده که بر اساس گزارش IDC، بیش از ۵۰ درصد از حجم محصولات آن در آمریکای شمالی و ۳۰ درصد دیگر در آمریکای لاتین ارائه شده است. اما با وجود آن که ال‌جی در سال‌های اخیر عرصه را به دیگر تولیدکنندگان گوشی هوشمند واگذار کرده بود، همچنان ۹ درصد از بازار آمریکای شمالی و ۶ درصد از بازار آمریکای لاتین در اختیار این شرکت قرار داشت. از این رو خروج شرکت کره‌ای فرصت‌های جدیدی را برای دیگر برندها فراهم می‌سازد که با توجه شدت گرفتن رقابت، به ویژه در بخش محصولات رده پایین، به جدال ۶ تا ۱۰ برند در قاره آمریکا، برای استفاده از این فرصت تازه خواهد انجامید.

لینک کوتاه : https://sobhanepress.ir/?p=151914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.