• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 1 - شوال - 1442
  • برابر با : Wednesday - 12 May - 2021
60805 71
0

چگونه اطلاعات شخصی خود را بصورت آنلاین ایمن نگه داریم؟

  • کد خبر : 151881
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

چگونه اطلاعات شخصی خود را بصورت آنلاین ایمن نگه داریم؟ طبق آمار استاتیستا، ۵۰ میلیون کاربر فیس بوک در انگلیس، ۳۰ میلیون کاربر اینستاگرام و بیش از ۱۶ میلیون کاربر […]


چگونه اطلاعات شخصی خود را بصورت آنلاین ایمن نگه داریم؟

طبق آمار استاتیستا، ۵۰ میلیون کاربر فیس بوک در انگلیس، ۳۰ میلیون کاربر اینستاگرام و بیش از ۱۶ میلیون کاربر توییتر وجود دارد. این فرصت‌های زیادی را برای تلاش کلاهبرداران برای دستیابی به اطلاعات اشخاص ایجاد می‌کند.

در زیر، برخی از راه‌های اصلی محافظت از خود در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم.

هر کسی که به دنبال اطلاعات خاصی در مورد چگونگی ایمن نگه داشتن کودکان در شبکه‌های اجتماعی است، باید این راهنما را بخواند یا در اینجا با کد طراحی مناسب سن (کد کودکان) آشنا شوید.

تنظیمات حریم خصوصی خود را بررسی کنید

تنظیمات حریم‌ خصوصی یکی از بزرگترین سلاح‌ها در برابر به اشتراک گذاشتن اطلاعات زیاد با افراد زیاد است.

شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام در طی سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی انجام داده‌اند تا به کاربران خود در مدیریت افرادی که محتوای آنها و اطلاعات شخصی آنها را می‌بینند، کمک کنند.

به عنوان مثال، هنگام ارسال پیام به فیس‌بوک، با انتخاب گزینه‌های مختلف از جمله، می‌توانیم انتخاب کنیم چه کسی آن پست را ببیند:

•    عموم
•    دوستان
•    دوستان به جز…
•    دوستان خاص
•    فقط خودم
•    لیست‌های سفارشی

این گزینه‌ها برای هر پست جداگانه در دسترس است، اما ما می‌توانیم پیش‌فرض را تنظیم کنیم. بسیاری از افراد Friends را به عنوان پیش‌فرض خود انتخاب می‌کنند، اطمینان حاصل کنند که پست‌های آنها فقط توسط افرادی که با آنها دوست هستند در Facebook  مشاهده می‌شود.

توییتر و اینستاگرام از ویژگی حساب بسته استفاده می‌کنند، بنابراین کاربران اساساً می‌توانند افرادی را که می‌توانند پست‌های خود را ببینند، بر اساس اینکه آنها را به عنوان دنبال کننده تأیید کرده‌اند یا نه محدود کنند.

در حالی که این گزینه‌ها همه مفید هستند و کاربران شبکه‌های اجتماعی قطعاً باید تنظیمات حریم خصوصی مورد استفاده خود را بررسی کنند، به یاد داشته باشید که دسترسی افراد در لیست‌های تأیید شده را به اطلاعات متوقف نمی‌کند. جزئیات بیشتری درباره مشکلاتی وجود دارد که بعدا ایجاد می‌شود.

تنظیمات حریم خصوصی فقط مربوط به شبکه‌های اجتماعی نیست که در بالا ذکر کردیم. هر سایتی که مشتریان در آن حساب دارند و با یکدیگر تعامل دارند باید گزینه‌های کنترل حریم خصوصی قوی داشته باشند. اگر این کار را نکردند، در مورد آنها احتیاط کنید.

 اطلاعات شناسایی را به اشتراک نگذارید

به اشتراک گذاری اطلاعات بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی این فرصت را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بتوانند تصویری دقیق از زندگی کاربر ایجاد کنند.

در حالی که بسیاری از ما عمداً از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دوستان یا حتی غریبه ها استفاده می‌کنیم، همه ما در معرض به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتری از آنچه که هستیم قرار داریم. حتی اگر فقط یک توییت عمومی، مثلاً خیابانی را که در آن زندگی می‌کنیم مشخص کند، یک توییت دیگر می‌تواند تأیید کند که ما شب‌ها کار می‌کنیم و تنها زندگی می‌کنیم. تکه‌های اطلاعاتی از این دست می‌توانند به راحتی در یک تصویر کامل قرار بگیرند.

به اشتراک گذاری جزئیات در مورد زندگی ما در رسانه‌های اجتماعی را می‌توان بدون اینکه آن را بیش از حد خاص کند انجام داد. به عنوان مثال، خلاصه‌گویی از نام بردن مکانی که کار می‌کنیم به کلاهبرداران ابزار کمتری به آن‌ها می‌دهد اگر آن‌ها سعی کنند شما را گول بزنند.

 از اشتراک موقعیت مکانی خودداری کنید

برخی از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی امکان اشتراک‌گذاری مکان ما در همه زمان‌ها را فراهم می‌کند. در صورت امکان، باید از انجام این کار خودداری کنیم.

ورود به فیس‌بوک در مکانی که هستید بسیار لذت بخش است و نشان می‌دهد که با یکی از نزدیکترین دوستان خود قهوه می‌خوریم یا در خیابان بزرگ مشغول خرید هستیم. مشکل این است که نه تنها به مردم می‌گوید که در حال حاضر کجا هستیم، بلکه به مردم می‌گوید که در خانه نیستیم. این دعوت آزاد برای افرادی است که دنبال آسیب رساندن به شما هستند.

حتی اگر تنظیمات حریم خصوصی شما در فیس‌بوک فقط به دوستان محدود شود یا پست‌های اینستاگرام شما فقط توسط فالوئرهای تأیید‌شده قابل مشاهده باشد، ممکن است همچنان خلاءهایی وجود داشته باشد. بعلاوه، در فیس‌بوک، نشان کردن دوستان هنگام ورود به سیستم در جایی می‌تواند وضعیت ما را برای دوستان دوستمان باز کند. آیا ما هم به آنها اعتماد داریم؟

یک نکته نهایی و بسیار مهم در مورد اشتراک مکان در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که باید دوباره بررسی کنید: مکان خانه شما در نمایه شما قابل مشاهده نباشد.

این مشکل خاص Foursquare چند سال پیش بود. این شرکت رسانه‌های اجتماعی امکان ورود به یک فرم هنری را فراهم کرده است و به کاربران اجازه می‌دهد مکان‌هایی که از آن بازدید می‌کنند یا در نزدیکی آنها هستند را چک کنند. شناخته شده بودن آدرس خانه یا آدرس دفاتر عمومی منجر به انواع مشکلات احتمالی خانواده، همکاران و در واقع خود کاربر می‌شد.

عمدتا، این داستان‌های ترسناک از آدرس‌های خانه که به طور تصادفی در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند به پایان رسیده است، اما بررسی دوبار تنظیمات حریم خصوصی با تمرکز خاص بر اینکه مکان ما قابل مشاهده است، ضرری ندارد.

همچنین، قبل از مراجعه به هر مکانی یا تبلیغات در مکان خاصی، به دقت فکر کنید که این می‌تواند عواقب پیش‌بینی نشده‌ای داشته باشد.

 از Clickbait  دور بمانید

Clickbait  یا “طعمه برای کلیک” در شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده است، تلاش می‌کند ما به وب سایت دیگری کلیک کنیم، پرونده‌ای را بارگیری کنیم یا ویدیویی را که ممکن است ویروس به آن پیوسته باشد مشاهده کنیم.

ما به دلیل نحوه طراحی آن و گاهی اوقات، به دلیل مواجهه با آن در شبکه‌های اجتماعی، به سمت آن کشیده شده‌ایم.

به عنوان مثال اگر دوستان ما مقاله‌ای را برای ما در یک پیام مستقیم بفرستند، ممکن است بر روی آن کلیک کنیم زیرا این مقاله از منبع معتبر دوست ما است اگر آنها آن را به اشتراک می‌گذارند، پس اشکالی ندارد اگرچه در زیر بحث می‌کنیم، اگر حساب دوست شما هک یا کپی شده باشد، ما به طور بالقوه خود را در معرض ویروس‌ها یا کلاهبرداری‌ها قرار داده‌ایم.

Clickbait معمولاً نامناسب است و می‌خواهد ما را مجبور به عمل کند. در اینجا چند فرم معمول وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

۱-    ضریب هوشی یا پیوندهای تست هوش که معما را در مقابل ما آشکار می‌کند، اما برای خواندن ادامه آزمون باید روی آن کلیک کنیم.
۲-    داستان‌های اسرارآمیزی که نیمی از داستان را به بیننده می‌دهد و سپس او را وادار می‌کند تا برای خواندن، حساب کامل مقاله را کلیک کند (که به هر حال معمولاً چندان جالب نیست).
۳-     Clickbait مشهور شامل شایعه یا تصاویر به اصطلاح دیده نشده است.
۴-    عناوین رعب انگیز
۵-     عناوین باورنکردنی

اینها تنها اشکال clickbait نیست که در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنیم و همه آنها ویروس متصل ندارند یا به دنبال کلاهبرداری از ما نیستند.
با این حال، معمولاً در این مقالات کیفیت کمی وجود دارد و اگر دوستی پیوندی را به شما پیام می‌دهد یا آن را در فید خود به اشتراک می‌گذارد، محتاط باشید.

دوستان فیس‌بوکی خود را بشناسید

اگرچه برخی از شبکه‌های اجتماعی درمورد معاشرت با افراد غریبه (به عنوان مثال، توییتر) هستند، اما شبکه‌های دیگر مانند Facebook  برای کمک به ما در برقراری ارتباط با دوستان طراحی شده‌اند.

با این حال ما همیشه نمی‌توانیم مطمئن باشیم که با افرادی که با آنها صحبت می‌کنیم  همانهایی باشند که ما فکر می‌کنیم و حتی اگر هم مطمئن باشیم، لزوما به این معنی نیست که اطلاعات شخصی ما در نزد آنها ایمن است.

فیس‌بوک تخمین می زند ۱۰٪ از کل حساب‌های سایت آنها جعلی یا تکراری باشد. درگیر شدن با این حساب‌ها می‌تواند منجر به ارسال ویروس از طریق چت‌های مسنجر فیس بوک یا اقدامات موذیانه‌تری شود. به عنوان مثال، اگر کسی از مشخصات یکی از دوستان نزدیک شما تقلید کرده و درگیر مکالمه شود، این می‌تواند منجر به فاش شدن اطلاعات شخصی یا انتقال پول در بدترین حالت شود.

مشاهده پروفایل‌های جعلی همیشه آسان نیست. اینها برخی علائم رایج است که باید از آنها آگاه باشید:
۱-    فقدان یک عکس نمایه یا یک تصویر واحد که می‌توانست در جای دیگری بارگیری شود (از یک شبکه اجتماعی دیگر مانند LinkedIn یا یک حساب قانونی فیس‌بوک)
۲-     اطلاعات نمایه کم یا اطلاعات نادرست
۳-    Timeline  پر از کلیک بایت یا سایر پست‌های مشکوک
۴-     فعالیت کم یا بدون فعالیت در مورد نظرات دیگر پستها 
۵-     لیست دوستان پر از افراد از کشورهای دیگر با مشخصات مشابه پراکنده

پروفایل‌های جعلی برای آشنایی با درخواست دوستانشان، از روشی آشنا استفاده می‌کنند که شامل یادداشتی است که می‌گوید حساب قبلی آنها هک شده است یا به دلیل اتفاقی رخ داده، حساب جدیدی باز کرده‌اند.

اگر امکان بررسی مشخصات موجود یک دوست وجود داشته باشد (اگر هنوز وجود دارد)، این معمولاً نشان می‌دهد که دوست به طور معمول با پست‌های خود ادامه می‌دهد و جعلی بودن درخواست جدید را ثابت می‌کند.

اگر این حد مشخص نیست، از حساب جدیدی که درخواست دوستی را صادر کرده است احراز هویت بخواهید. غالباً، آنها هیچ پاسخی نخواهند داد یا اگر پاسخ دهند، مبهم است. یک فرد واقعی که واقعاً دوست است از پاسخ دادن به چنین سوالی خوشحال می‌شود.

و نکته پایانی: دوست بودن با افرادی که در فیس بوک نمی‌شناسید می‌تواند یک لغزش باشد. بله، ما می‌توانیم کسانی که پست‌های ما را می‌بینند با استفاده از تنظیمات حریم خصوصی محدود کنیم، اما پس چرا آن شخص به هر حال در لیست دوستان ما است؟

حسابهای خود را ایمن کنید

اهمیت رمز عبور قوی و منحصر به فرد قابل اغماض نیست.

حدس زدن کلمات عبور برای هکرها از طریق تمام اطلاعاتی که ممکن است قبلاً درباره شما در توییت‌ها و پست‌های عمومی جمع آوری کرده باشند آسان نباشد.

در عوض، برای هر شبکه اجتماعی یک رمز عبور منحصر به فرد ایجاد کنید که از ترکیبی از کلمات، اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نویسه‌های خاص استفاده می‌کند. چیزی را انتخاب کنید که بتوانید آن را بخاطر بسپارید اما هیچ کس نمی‌داند که شما می‌توانید آن را حدس بزنید.

به علاوه، روند رو به رشد ورود به وب‌سایت‌های شخص ثالث با استفاده از حساب Facebook یا حساب موجود دیگر می‌تواند در وقت صرفه‌جویی کند، اما این بدان معنی است که ما به آن وب سایت شخص ثالث اعتماد داریم. از خودتان بپرسید که آیا شما واقعا به این وبسایت با اطلاعات فیس بوک خود اعتماد دارید، زیرا این اساسا چیزی است که شما به عنوان یک جایزه  نگه می‌دارید، اگر وب سایت کاملا معتبر یا امن نیست.
 

لینک کوتاه : https://sobhanepress.ir/?p=151881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.