• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Sunday - 20 June - 2021
73037 59
1

پنج موتور دیزلی پرطرفدار تجاری‌ها

  • کد خبر : 176063
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶

موتورهای دیزلی همواره به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه خودروهای سنگین شناخته می‌شده‌اند. گرچه درحال‌حاضر روند تولید این خودروها به سمت استفاده از سوخت‌های پاک می‌رود، اما همچنان تولید دیزلی‌ها به‌واسطه تقاضا برای […]



موتورهای دیزلی همواره به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه خودروهای سنگین شناخته می‌شده‌اند. گرچه درحال‌حاضر روند تولید این خودروها به سمت استفاده از سوخت‌های پاک می‌رود، اما همچنان تولید دیزلی‌ها به‌واسطه تقاضا برای خودروهای دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین و حتی سبک، بالاست و این محصولات از گستره بالایی هم برخوردارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتورهای دیزلی همواره به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه خودروهای سنگین شناخته می‌شده‌اند. گرچه درحال‌حاضر روند تولید این خودروها به سمت استفاده از سوخت‌های پاک می‌رود، اما همچنان تولید دیزلی‌ها به‌واسطه تقاضا برای خودروهای دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین و حتی سبک، بالاست و این محصولات از گستره بالایی هم برخوردارند. هرچند تولید نخستین مدل‌ها از این خودروها به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد، اما تمام تولیدکنندگان فعال در این بخش آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند رضایت متقاضیان را جلب کنند. از این رو، تنها نام تعداد کمی از این تولیدکنندگان در این بخش می‌درخشد؛ تولیدکنندگانی که می‌توان گفت سال‌های بسیاری به‌عنوان همراه اصلی خودروهای تجاری شناخته شده‌اند. قوای محرکه تولیدشده در کمپانی‌هایی مانند کامینز، دیترویت و اینترنشنال انتخاب نخست بسیاری از تجاری‌سازان مطرح جهانی هستند.
موتورهای سری B کامینز؛ هموارکننده مسیر
موتور سری B کامینز یکی از بهترین موتورهای تولید شده دیزلی است. این موتور خطی چهارچرخ، شش‌سیلندر که از قدرت ۳۲۵ اسب‌بخار و گشتاور ۶۱۰ پوند فوت برخوردار است. این موتور که توسط کمپانی سازنده آمریکایی کامینز تولید می‌شود، از سال ۱۹۸۴ در حال تولید است. خانواده موتورهای سری B برای کاربردهای متعدد خارج از بزرگراه، خودروهای سبک و متوسط طراحی شده‌اند. این موتور در صنعت خودرو بیش‌تر به دلیل استفاده در اتوبوس‌های مدرسه‌ای، اتوبوس‌ها در انگلستان و وانت‌های دوج رام شهرت دارد.

اینترنشنال DT466؛ موتور ترانزیتی
موتور چهارچرخ شش سیلندر خطی از خانواده موتورهای نویستار DT است. این مجموعه با ۱۷۰ تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت اکثرا روی محصولات مانند کامیون و اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که برخی از این موتورها ویژه مسیرهای ترانزیتی و حمل ونقل و خدمات طراحی شده‌اند. پیش از سال ۱۹۸۶ نویستار اینترنشنال که به‌عنوان یک شرکت بین‌المللی شناخته می‌شد، از نسل‌های اولیه موتور DT در تجهیزات کشاورزی و ساختمان استفاده می‌کرد.

کاترپیلار C13؛ خودروهای موتور کلاس ۸
C13 یک موتور درون‌سوز ۶ لیتری دیزلی است که توسط شرکت کاترپیلار ساخته می‌شود. حجم موتور ۱۲.۵ لیتر است و می‌تواند بین ۳۸۰ تا ۱۳۰ اسب بخار در دور ۲۱۰۰ قدرت تولید کند. این موتور در ۱۲۰۰ دور در دقیقه به حداکثر گشتاور خود دست پیدا می‌کند. وزن موتور کاترپیلار ۲۶۱۰ پوند است و اغلب در وسایل نقلیه کلاس ۸ مانند کشنده و کامیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمباین A85 کمپانی Gleaner از موتور C13 بهره می‌برد که یک خودرو کلاس ۸ محسوب می‌شود. در A85 و برخی خودروهای آتش‌نشانی این موتور با قدرت بیشتری به کار گرفته می‌شود.

DMAX V8؛ موتور پرکاربرد پیکاپ وکامیونت
موتور V8 دورامکس خانواده‌ای متشکل از موتورهای ۶.۶ لیتری دیزل V8 است که توسط DMAX و طی یک سرمایه‌گذاری مشترک بین جنرال‌موتورز و ایسوزو تولید شده است. این موتورها ابتدا در سال ۲۰۰۱ در پیکاپ‌ها و کامیونت‌های جی‌ام‌سی به کار گرفته شد و از آن زمان به یکی ازگزینه‌های پرکاربرد برای وانت‌ها و کامیون‌های متوسط تبدیل شد.
در سال ۲۰۰۶ تولید این موتور در کارخانه اصلی به حدود ۲۰۰هزار دستگاه رسیده است. در می‌ماه ۲۰۰۷ نیز DMAX تولید یک‌میلیون از این دستگاه را اعلام کرد و ده سال بعد از آن تولید این موتور پرطرفدار به ۲میلیون دستگاه رسید.

دیترویت سری ۶۰؛ نخستین موتور دیزلی

سری ۶۰ دیترویت یک موتور دیزلی چهارزمانه ۴ سیلندر خطی است که از سال ۱۹۸۷ تولید شده است. این موتور در آن زمان با مدل‌هایی که در مسیرهای طولانی به کار گرفته می‌شدند، تفاوت بسیاری داشت. در سال ۱۹۹۳ بسیاری از اتوبوس‌های موجود در ایالات متحده آمریکا از این موتور استفاده می‌کردند. هنگامی که در سال ۱۹۸۷ اولین سری از این موتور معرفی شد، سری ۶۰ نخستین موتور دیزلی سنگین با کنترل الکترونیکی کاملا یکپارچه بود. دیترویت برای این خودرو تعمیرات اساسی به ازای هر ۸۰۰هزار کیلومتر را پیشنهاد می‌کرد. محبوب‌ترین موتور در بزرگراه دیترویت مدل ۱۲.۷ لیتری بود که از سیستم ddec بهره می‌برد. این سیستم نخستین استفاده تجاری از کنترل کاملا الکترونیکی روی موتورهای بزرگراهی بود. ویژگی‌های این سیستم شامل توابع تشخیصی موتور، تایمرهای خاموش‌کردن، محدودکردن سرعت، جلوگیری از توقف خودکار و ‌کروزکنترل است.

لینک کوتاه : https://sobhanepress.ir/?p=176063

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.