• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 26 - ذو الحجة - 1442
  • برابر با : Wednesday - 4 August - 2021
87817 144
1

نکات کاربردی برای کاهش نفخ شکم

  • کد خبر : 184810
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳

شکم متورم، آروغ زدن، نفخ شکم و درد همه از علائم متداول نفخ شکم هستند. هرازچند گاهی با این مشکلات متداول گوارشی دست به گریبان می شویم به گونه ای که در […]


شکم متورم، آروغ زدن، نفخ شکم و درد همه از علائم متداول نفخ شکم هستند. هرازچند گاهی با این مشکلات متداول گوارشی دست به گریبان می شویم به گونه ای که در فعالیت های روزمره مان تداخل ایجاد می کنند.

هنگامی که مجبور هستید بیرون بروید نفخ شکم باث افزایش ناراحتی و آزار می شود به ویژه به دلیل نفخ شکم نمی توانید در لباس بیرون احساس راحتی داشته باشید.

به گزارش تایمزسوفاندیا، این وضعیت آزاردهند موقتی است و در ادامه چند روش اثبات شده علمی برای کاهش سریع نفخ شکم توضیح داده شده است.

به طور معمول احساس نفخ بعد از خوردن یک وعده غذایی حجیم و زیاد به ویژه هنگام تندتند غذا خوردن ایجاد می شود. هنگامی که به صورت غذا می خورید متوجه میزان مصرف خود نمی شود در نتیجه زیاده روی می کنید در نتیجه بعد از آن احساس نفخ و پر شدن دارید، بنابراین سعی کنید بشقاب خود را بیش از حد با غذا پر نکنید و آگاهانه و آهسته جویدن غذا را تمرین کنید.

مراقب آلرژی غذایی و عدم تحمل باشید

آلرژی غذایی و عدم تحمل نیز باعث ناراحتی و احساس گرما در شما می شود. اگر بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص احساس تورم کرده اید می تواند نشانه عدم تحمل غذایی یا آلرژی باشد.

لاکتوز، فروکتوز، تخم مرغ و گلوتن برخی از مواد رایج برای ایجاد عدم تحمل به شمار می آیند. برای برخی افراد هضم این مواد غذایی را که منجر به درد شکمی می شوند سخت است.

از بلعیدن هوا یا گازها خودداری کنید

هنگام مصرف نوشیدنی های گازدار، آدامس جویدن یا نوشیدن مایعات با نی هوا و گازهای زیادی بلعیده می شود. نوشیدنی های گازدار حاوی حباب های دی اکسید کربن پس از رسیدن به معده از مایع آزاد می شوند. هنگام آدامس جویدن یا نوشیدن مایعات با نی نیز هوای زیادی بلعیده می شود که باعث ناراحتی در شکم می شود.

مراقب مصرف غذاهای پر فیبر باشید

اگر اغلب از مشکل نفخ شکم رنج می برید باید مراقب مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد فیبر باشید. برخی از مواد غذایی حاوی مقدار زیاد فیبر می توانند مقادیر زیادی گاز تولید کنند حبوبات مانند لوبیا و عدس از جمله این مواد غذایی هستند، همچنین غذاهای چرب نیز هضم را کند کرده و برای افرادی که از مشکلات نفخ شکم رنج می برند مشکل ایجاد می کنند.

در فواصل منظم غذا بخورید

فاصله زیاد بین زمان وعده های غذایی منجر به تولید گاز توسط باکتری های روده می شود. در طول روز وعده های غذایی کمی بخورید تا سیستم هضم بدن در حال حرکت باشد. بین وعده های غذایی خوردن یک مشت آجیل یا چند واحد میوه به جلوگیری از بروز نفخ و تورم شکم کمک می کند.

پروبیوتیک ها می توانند کمک کنند

سلامت بد روده یکی از دلایل عمده نفخ شکم محسوب می شود، بنابراین برای خلاص شدن از شر آن پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پروبیوتیک هایی مانند ماست، کفیر و ترشی به افزایش تعداد باکتری های خوب روده و تسریع روند هضم کمک می کنند. نتایج چندین مطالعه نشان می دهند پروبیوتیک ها تولید گاز و نفخ را در افرادی که مشکلات گوارشی دارند کاهش می دهد.

مصرف سدیم را کاهش دهید

میان وعده های غذایی حاوی مقدار زیادی سدیم احساس گرفتگی در شکم ایجاد می کنند. سدیم با احتباس آب در بدن باعث تورم و نفخ شکم می شود، بنابراین بهتر است میزان مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

خط آخر

اگر اغلب از مشکل نفخ شکم رنج می برید یا به نفخ مزمن مبتلا هستید به گونه ای که زندگی روزمره تان را مختل می کند به پزشک مراجعه کنید، همچنین نفخ می تواند به دلیل برخی از مسائل اساسی زمینه ای نمایان شود که در صورت عدم درمان تشدید می شود.

مترجم: الهه زارعی

لینک کوتاه : https://sobhanepress.ir/?p=184810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.