با سلام و احترام،
انتخاب آگاهانه و هوشمندانه مردم و به دنبال آن روی کار آمدن دولت چهاردهم نشانی روشن از خواست و مطالبه اصلی جامعه جهت انجام تغییرات اساسی و حل مشکلات و نابسامانی های موجود از جمله سوء مدیریت های آشکار و غیرقابل انکاری است که مسئولیتی مهم و گریزناپذیر به منظور برطرف نمون آن بر دوش همه تصمیم گیران و کارگزاران دولت در سطوح مختلف گذاشته و هرگونه کم توجهی یا نادیده انگاشتن آن می تواند موجب سلب اعتماد عمومی و از دست دادن سرمایه اجتماعی ارزشمندی شود که شاید به آسانی قابل جبران نباشد.
برکسی پوشیده نیست بسیاری از مدیران دولت قبل عمدتا با معیارهای شایستگی و توانمندی انتخاب نشده و از طرفی هیچ گونه اعتقادی به برنامه ها، شعارها و رویکرد دولت فعلی نیز ندارند و تنها به دلیل حفظ جایگاه و موقعیت خود و از روی اضطرار تنها نمایشی از همراهی با دولت جدید را عرضه داشته ولی در تصمیم گیری ها، شیوه عمل و رویکردها، همان مسیر قبلی خود را ادامه می دهند.
لذا یکی از دغدغه های مهم امروز جامعه، سپردن امور اجرایی به کسانی است که ضمن برخورداری از سلامت، پاکدستی و داشتن توانمندی و شایستگی لازم ، با سیاست ها و برنامه های دولت چهاردهم هماهنگ و همراه بوده و در برابر عملکرد خود همواره مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.
در همین راستا از جمله دستگاه های اجرایی مهم و تاثیرگذار استان که انجام تغییرات مدیریتی در آن ضروری و فوری می نماید سازمان آب و برق خوزستان بوده که به رغم دارا بودن امکانات فراوان و نیز تکالیف و مسئولیت های مهم و کلیدی در تامین رفاه و آسایش شهروندان(لازم به توضیح است سازمان آب و برق خوزستان به عنوان یکی از شاخص ترین و مهم ترین شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو بااختیار داشتن حدود ۴۰ درصد از دارایی های وزارت نیرو عهده دار مدیریت ۳۰ درصد از منابع آب های سطحی کشور، تامین کننده آب بیش از دویست هزار مشترک کشاورزی (حدود ۱/۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی)، تامین کننده آب صنایع بزرگی همچون شرکت های فولادی و پتروشیمی، تامین کننده حدود ۲۰ درصد از انرژی برقابی کشور، تامین کننده آب شرب و بهداشت حدود ۵.۵ میلیون شهروند خوزستانی و ده ها خدمت متنوع و اساسی دیگر است) در سال های اخیر عملکردی بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع داشته که اهم دلایل آن را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
۱.روزمرگی و نداشتن چشم اندازی روشن برای آینده:
سازمان آب و برق خوزستان به دلیل نوع ماموریت ها و وظایف نیازمند برنامه ریزی دقیق، بلندمدت و داشتن افقی روشن و از پیش تعیین شده می باشد.
بدون تردید کمبودها و چالش های منابع آب در کنار تقاضای روزافزون برای این ماده حیاتی لزوم برنامه ریزی و توجه جدی به آن را مضاعف می نماید، ولی متاسفانه در شرایط فعلی هیچگونه برنامه علمی و اقدام موثری برای برون رفت از این وضعیت جهت افزایش بهره وری،صیانت از منابع آب، کاهش مصرف و مدیریت بهینه منابع آب وجود ندارد و کلیه امور سازمان به شکلی سنتی، غیر علمی و روزمره اداره می شود.
نمونه بارز آن بروز چالش ها و بحران های اقتصادی، اجتماعی و بعضا امنیتی در زمان وقوع رخدادهای طبیعی همچون سیل، خشکسالی و سایر تغییرات محیطی و اقلیمی است.
۲.ناتوانی در انجام ماموریت ها و تعطیلی اغلب فعالیت ها:
به رغم نیاز مبرم و اساسی به توسعه و تعمیق فعالیت ها و ماموریت های سازمان جهت پاسخگویی مناسب به مطالبات و نیاز شهروندان، به دلیل ضعف برنامه ریزی، فقدان نظارت کافی،، عدم پیگیری و ناتوانی در مدیریت آنها بسیاری از طرح ها و پروژه ها با صرف صدها میلبارد هزینه در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل بوده که با توجه به افزایش مستمر هزینه ها، تکمیل و بهره برداری از آنها مستلزم تامین بودجه های کلان می باشد ولی با وجود محدودیت های مالی دولت این کار عملا غیر ممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود.
درپیوند با موارد فوق خاطرنشان می سازد، مدیرعامل سازمان در برخی موارد هیچگونه اطلاعی از میزان کارهای انجام شده یا مشکلات و چالش های سازمان ندارد. به عنوان نمونه در جلسه مشترک مدیرعامل سازمان با نماینده مردم مسجدسلیمان پیرامون بحران آب شرب مردم مسجدسلیمان، آقای صدریان فر و معاون ایشان از تعداد پمپ های انتقال آب اطلاعی نداشته و آمارهای ارائه شده در خصوص میزان آب تامین شده توسط برخی مدیران ایشان نیز به کلی اشتباه و نادرست بود.
بدیهی است تداوم این روند در آینده نه چندان دور سازمان را از حیز انتفاع ساقط و آن را دچار بحران هویتی و کاری خواهد نمود.
۳.عدم استفاده مناسب از ظرفیت های انسانی: در شرایطی که کارگزاران مدیریت منابع آب به دلیل اهمیت و نقش بی بدیل آن در تداوم زیست جمعی، معیشت مردم و توسعه استان و کشور باید از میان بهترین و کارآمدترین افراد این مجموعه انتخاب شوند، سیستم مدیریت سازمان هیچگونه اعتقادی به شایسته سالاری و گماردن افراد توانمند نداشته و اغلب مدیران را از میان دوستان نزدیک و همشهریان خود انتخاب می نماید و خیل عظیم متخصصان و کارشناسان برجسته سازمان را به بهانه اختلاف سلیقه، برچسب های سیاسی و اتهامات واهی حذف و از دایره ارائه خدمت بازداشته و عمدتا بی انگیزه و منزوی نموده است و مزید بر این ناتوانی در ایجاد انسجام میان بخش های مختلف سازمان منجر به کاهش کارایی، تشدید اختلافات و اختلال در روند پیشرفت کارها شده است.
۴.مدیریت باندی، تبعیض و بی عدالتی:
با وجود ظرفیت های انسانی، کارشناسی و مدیریتی بسیار مناسب در سطوح مختلف سازمان، متاسفانه در دوره مدیریت جدید که اکنون سومین سال فعالیت خود را سپری می نماید با بکارگیری افرادی خارج از سازمان به همراه چند نفر در داخل که شاید مجموع آنها به ۵ نفر هم نرسد آن هم بدون داشتن سوابق مدیریتی و تخصص مرتبط، محور اصلی تصمیم گیری و تصمیم سازی های سازمان شده و با همشهری گری، محفل گرایی، لابی، امتیاز دهی و سایر روش های غیر متعارف (در یک سازمان تخصصی) سازمان را تبدیل به یک باشگاه اختصاصی برای خود و اطرافیان نموده اند.
در سایه این شیوه مدیریتی رانت و تبعیض به شکل گسترده ای در سازمان رواج یافته و به گونه ای بی سابقه همه امتیازات اعم از ارتقاء شغلی، مسکن سازمانی، خودردو، وام های کلان کم بهره، استفاده از مراکز تفریحی و... عمدتا در اختیار و انحصار افرادی خاص بوده که موجب ایجاد نارضایتی گسترده میان پرسنل زحمتکش سازمان گردیده است.
۵.فقدان روحیه تعامل و تشدید چالشهای اجتماعی:
رفتار و نحوه برخورد مدیریت سازمان با پرسنل نامناسب، غیر منعطف و عمدتا توام با نوعی کبر و غرور بوده و این امر باعث ایجاد فاصله ای عمیق و در نتیجه بی اعتمادی میان کارکنان و سیستم مدیریت سازمان شده است.
همچنین در حوزه برون سازمانی نیز گرچه سازمان به دلیل نوع ماموریت ها و پررنگ بودن مناسبات اجتماعی همواره باید عملکردی قابل قبول داشته باشد و لزوم حفظ و جلب اعتماد مردم به عنوان پشتوانه و سرمایه ای ارزشمند تلقی می گردد ولی شوربختانه به دلیل عملکرد نامناسب و ناتوانی در برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبان و ذینفعان، اکنون سازمان آب و برق خوزستان فاقد سرمایه اجتماعی و یکی از پرچالش ترین دستگاه های اجرایی در حوزه ارتباطات اجتماعی است.
لازم به ذکر است در خلال انتخابات ریاست جمهوری نیز مدیریت سازمان با تمام توان و امکانات سازمانی در مقام اسپانسر ستادهای رقیب آقای پزشکیان ظاهر شده و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار ننمود و حتی فعالان ستادی آقای پزشکیان را مستقیم و غیر مستقیم مورد تهدید و آزار قرارداد. البته پس از انتخابات با تغییر تاکتیک سیاسی تلاش نمود تا خود را به هر شیوه ای به فعالان و لیدرهای انتخاباتی آقای پزشکیان نزدیک نموده تا از رهگذر آن به ماندگاری خود کمک نمایند.
جمع بندی:
با قاطعیت می توان گفت علت العلل همه این چالش ها و نابسامانی ها ناکارآمدی و سوء مدیریت ناشی از استیلای گروهی اندک ولی زیاده خواه، انحصار طلب و کارنابلد است که با تمرکز بر منافع فردی و باندی، سازمان آب و برق خوزستان را از مسیر فعالیت های اصلی خود دور ساخته و بدون تردید ادامه حضور این افراد و وجود شرایط ناسالم مدیریتی فعلی، سازمان را روز به روز نحیف تر و ناکارآمد تر نموده و از اکنون می توان بحران های آتی و نارضایتی های گسترده عمومی را در این زمینه پیش بینی و احصاء نمود.
بنابراین قرار گرفتن در مسیر درست پیشرفت و توسعه کشور و استان، استفاده مناسب و حفظ منابع حیاتی آب و انرژی، حرکت در راستای اسناد بالادستی از جمله سند برنامه هفتم که تکالیف مهم و مشخصی را برای بخش آب مشخص نموده با وجود مدیران سنتی و ناکارآمد فعلی که بارها امتحان خود را پس داده اند میسر نبوده و مستلزم پوست اندازی و تجدید نظر اساسی در راهبردها و سیاست های فعلی و از همه مهمتر شکستن انحصار مدیریت باندی و گروهی و به صحنه آوردن نیروهای کارآمد، پاکدست و توانمند است.
ضمنا لازم است مدیریت سازمان آب و برق خوزستان در خصوص موارد زیر که بارها در رسانه ها مطرح شده و تاکنون پاسخی مناسب به افکار عمومی در این زمینه ارائه ننموده شفاف سازی نمایند:
-بلاتکلیفی و تعطیلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری
-به سرانجام نرسیدن طرح آبرسانی غدیر با صرف هزاران میلیارد تومان بودجه به رغم افتتاحیه های مکرر و چرایی عدم تامین آب شرب باکیفیت و سالم در بسیاری شهرهاو روستاهای استان
-علت انتقال آب با کیفیت دز از طریق کانال کشاورزی(کانال پای پل) به اهواز آن هم برای تامین مصارف شرب
-اعتراضات بی سابقه پرسنل در دوره مدیریت ایشان و برخوردهای امنیتی با پرسنل
-نحوه تملک ملک تجاری و چگونکی ساخت کارواش الماس در منطقه گلستان(متعلق به آقازاده صدریان فر) و نحوه تامین آب آن از محل آب خام گیت بوستان
-انتصابات قومیتی، فامیلی و باندی و استخدام های سفارشی در شرکت های تابعه
-دادن امتیازات متنوع(استخدام بستگان، صدور محوز تخصیص آب، واگذاری پروژه، اجاره دفتر برای برخی نمایندگان و....) به افراد با نفود و متنفذ جهت جلب حمایت سیاسی
-کیفیت انعقاد قرارداد ارائه خدمات سرچاهی، سه حلقه چاه آبرسانی دزفول به صورت ترک تشریفات به یک شرکت پیمانکاری و افزایش ناگهانی رقم قرارداد از ۲۵ به ۴۲ میلیارد تومان در خلال تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری
-اخذ وام های کلان و کم بهره برای افرادی معدود در سازمان
-چرایی انعقاد قرارداد با هتل نوساز تبرک مشهد از طریق شرکت آب غدیر و تامین اسکان میهمانان ویژه(حامیان سیاسی) با تمام امکانات و پذیرایی ویژه
-جناب آقای دکتر قائم پناه معاون محترم اجرایی رییس جمهور جهت استحضار
-جناب آقای سردار مولوی بازرس ویژه محترم ریاست جمهوری جهت استحضار
-جناب آقای دکتر علی آبادی وزیر محترم نیرو جهت استحضار