به گزارش آراس: نورالله اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه میزان تخلیه و بارگیری کالا در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال قبل در بندر خرمشهر رشد ۶۴ درصدی داشته است، گفت: بیشترین میزان صادرات و همچنین تخلیه و بارگیری کالاها مربوط به کالاهای اساسی و عمومی بوده است و همزمان با افزایش لایروبی میزان تخلیه و بارگیری کالاها افزایش مییابد.
وی درباره لایروبی بندر خرمشهر گفت: در این ارتباط دو نشست بین ایران و عراق برگزار شد و اولین نشست در بندر خرمشهر به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی بود و در آن جلسه هیئت ایرانی و عراقی برای تشکیل کمیته فنی به توافق رسیدند.
اسعدی افزود: در آن جلسه بحث در این رابطه بود که طبق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر خط تالوِگ اجرا شود و پیش از آن کشور ایران اعتقاد داشت که خط تولیدی جدید را مدنظر قرار دهند ولی طرف عراقی موافقت نکرد و نهایتاً مقرر شد که بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و به دلیل حُسن همجواری ایران و عراق، مبنای لایروبی همان خط تالوگ قدیم باشد اما مشکل برای ما آن بود که در ۱۰ درصد از این خط تالوگ باید تغییراتی ایجاد شود که بیشتر در سمت عراق بود به همین دلیل مورد موافقت قرار نگرفت.
مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: در نهایت قرار شد که مبنا همان خط تالوگ قدیم باشد و در این رابطه به طور تقریبی میزان برداشت رسوبات ما ۹۰ میلیون مترمکعب در عمق ۸.۵ متری بود اما اگر خط تالوگ جدید ایجاد میشد میزان رسوبات به ۱۱ میلیون مترمکعب با عمق ۶.۵ متر بود که در هر دو صورت حجم میزان برداشت رسوبات بالا و قابل ملاحظه بود.
وی افزود: بعد از آن در بغداد جلسه دیگری برگزار شد و بر اساس آن خط تالوگ جدیدی معین گردید و به زودی وارد فاز لایروبی میشویم اما هنوز این قرارداد نهایی نشده و در هفته آینده نشست سومی هم در بندر خرمشهر برگزار میشود و ما به طور میانگین هر دو هفته یک بار یک جلسه در این رابطه برگزار میکنیم.
اسعدی با اشاره به اینکه در ارتباط با لایروبی و خارج سازی مغروقهها هیچ شرطی مطرح نشده است، گفت: در این ارتباط حتی شرطهای سیاسی را کنار گذاشته و طبق توافق مقرر شده که در این ارتباط وارد فازهای سیاسی و حقوقی نشویم و صرفاً بر اساس موضوعات فنی بحث لایروبی را پیش ببریم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است احداث خط راه آهن شلمچه-بصره باعث کاهش سرعت لایروبی اروند شود، گفت: خط آهن شلمچه به بصره به طول ۲۴ کیلومتر، بیشتر در محدوده خاک عراق قرار دارد و پلی که در این محور ریلی قرار است احداث شود بین عراق و بصره است و است در نتیجه بیشتر این خط راه آهن مربوط به کشور عراق است و پیمانکار قبلی برای احداث این راه آهن تعلیق شده بود و نتوانسته بود این راه آهن را اجرایی کند و ما هم از دلیل اجرا نشدن این راه آهن اطلاعی نداریم اما در حوزه لایروبی اروند سازمان بنادر این موضوع را پیگیری میکند.
وی در رابطه با هزینههای لایروبی هم اظهار کرد: اگر طبق خط تالوگ قدیم تا عمق ۸.۵ متر باشد یک مبلغ و تا عمق ۶.۵ هم مبلغ دیگری مطرح است اما در کل برای لایروبی اروند مبلغ بالایی باید هزینه شود که تمامی آنها بر اساس هزینههای ارزی است اما حدوداً یک میلیارد تومان پیش بینی شده است.
اسعدی بیان کرد: هنوز توافقی مطرح نشده که آیا باید مغروقه ها را ایران خارج کند یا کشور عراق؟ اما به طور معمول باید هر دو کشور به طور مساوی این مغروقهها را خارج کنند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر افزود: میزان مغروقهها ۲۴ فروند است که ۱۰ فروند مغروفه در ایران و ۱۴ مغروفه در سمت عراق است.
وی بیان کرد: تمامی اراضی حوزه اروند و بندر خرمشهر در مالکیت سازمان بنادر است و قرار نیست این اراضی به سازمان منطقه آزاد اروند واگذار شود.