به گزارش آراس: از وزارت آموزش وپرورش، مهدی فیض اظهار کرد: باتوجه به رویکرد وزیر آموزش و پرورش مبنی بر مدرسه محوری و تاکید بر پررنگ کردن نقش تربیتی مدرسه، نیاز به تجدیدنظر درخصوص ساختار نیروی انسانی در مدارس یک ضرورت است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس رویکردهای جدید تربیتی مدرسه پایگاه اصلی تربیت است، بنابراین برای تحقق این رویکرد در سال تحصیلی آینده، احتمال افزایش نیرو و ساعات پرورشی در درون مدارس وجود دارد.
فیض تصریح کرد: در فرآیند تربیت، بیش از آنکه متون درسی تعیین کننده باشند، معلمان تعیین کننده هستند، بنابراین معلمان دروس مختلف میتوانند همزمان با انتقال دانش و تخصص خود به دانش آموز با رفتار خوب خود، فعالیت تربیتی انجام دهند.
وی نقش معلم در فرآیند تربیتی را کلیدیترین نقش دانست و افزود: برقراری ارتباطات تعاملی معلمان با دانش آموزان، اخلاق معلمی، نقش معلم در تربیت دانش آموز و تقویت نقش مشاورهای معلم از جمله موضوعاتی است که در راستای رویکردهای جدید تربیتی، در دورههای تربیت معلم به آن پرداخته خواهد شد.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: معلم علاوه بر تدریس که یک نقش عمومی محسوب میشود، در رویکرد جدید، یک نقش فرعی هم به عنوان مشاور دارد و با هماهنگی مشاور مدرسه این نقش را ایفا خواهد کرد.
فیض اظهارکرد: در راستای سیاستهای جدید، معاونان و مربیان پرورشی فضای تربیتی مدرسه را مدیریت میکنند و بخش عمدهای از این فضای تربیتی توسط معلمان در درون کلاسهای درس رهبری میشود، بنابراین مدیریت فضای تربیتی اقتضا میکند، تعاملات بین مشاوران، معاونان و مربیان پرورشی افزایش یابد تا بتوان از این ظرفیت در تربیت دانش آموزان استفاده کرد.