به گزارش «آراس» فخرالدین دانش آشتیانی در جمع معاونان پرورشی و مدیران سازمان دانش آموزی استانها در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: همه افراد یک مدرسه در هر سمتی که قرار دارند باید با تعامل خوب و سازنده با دانش آموزان برخورد کنند و مربی پرورشی برای ایجاد این تعامل باید بسترسازی کند از این رو مسئولیت مربیان امور تربیتی بسیار سنگین است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: رابطه ارگانیکی در مدرسه باید جایگزین رابطه مکانیکی شود، رابطه مکانیکی رابطهای براساس مقررات و برخورد انضباطی است و دانشآموز از بدو ورود به مدرسه از طریق بلندگو دائماً مورد خطاب قرار میگیرد این نوع رابطه که در شخصیت او تأثیرگذار است باعث میشود، دانش آموز به الگوهای مثبت بیاعتماد شود.
وی بیان کرد: رابطه ارگانیکی براساس صمیمیت شکل میگیرد و موجب علاقه دانشآموزان به معلم و مدرسه میشود، در این نوع رابطه که در برخی مدارس اجرا میشود اگر دانشآموزی در خانواده دچار مشکل باشد و در بدو ورود به مدرسه چهرهاش شاداب نباشد، برخورد عوامل مدرسه با او به گونهای است که مشکلی بر مشکلات او افزوده نشود و در این فرآیند است که تربیت صحیح محقق میشود.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: اینکه میگوییم دانشآموز را تربیت کنیم، جمله درستی نیست چرا که دانشآموز در فرآیندهای زندگی تربیت میشود بنابراین مدرسه باید بستری را فراهم کند تا دانشآموز به خوبی تربیت شود. برای حل بسیاری از مشکلات نیازی به منابع مالی نیست بلکه با همت و سلیقه میتوان فضای آموزشی را به بهترین صورت تغییر داد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: به جای اینکه به تربیت فکر کنیم باید به مدیریت تربیتی بیندیشیم و مدیریت تربیتی بدان معناست که مواظب کوچکترین حرکت و رفتار خودمان که در تربیت دانشآموزان مؤثر است، باشیم تا روال تربیت خدشه دار نشود.
وی نقش اساسی تربیت دانشآموزان را برعهده معلمان دانست و افزود: تأثیر مثبت یا منفی رفتار معلم بر دانشآموز بستگی به نوع تعاملی دارد که با دانشآموزان برقرار میکند و لازمه تعامل، فراگیری مهارتها وآموزشهای موردنیاز توسط معلم است. قرائت نمرات دانش آموزان توسط معلم در کلاس یکی از عوامل منفی مؤثر در تربیت است با این رفتار، روحیه دانش آموزان ضعیفتر شکسته میشود و اعتماد به نفس آنها از بین میرود و دو دستگی بین دانشآموزان ایجاد میشود چرا معلم، دانشآموزان را به زرنگها و تنبلها تقسیم کرده است.
دانش آشتیانی با اشاره به نقش خانواده در تربیت فرزندان گفت: تقسیم کار و مسئولیت دادن به دانشآموزان علاوه بر اینکه در مدرسه باید انجام شود در خانواده نیز باید صورت گیرد تا دانشآموزان مسئولیتپذیر تربیت شوند و اعتماد به نفس آنها تقویت شود. در مدرسه باید مدیریت تربیت حاکم شود و به جای مربی پرورشی همه ارکان مدرسه فرآیند تربیت را مدیریت کنند.
وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: سازمان دانشآموزی نقش کلیدی در واگذاری مسئولیتها به دانش آموزان دارد و سختکوشی در قالب رابطه ارگانیکی در مدرسه در تربیت دانشآموزان بسیار مؤثر است.
وی با اشاره به اثرات فضای مجازی بر عدم تحرک دانش آموزان گفت: باید برای تحرک دانش آموزان تلاش کنیم وآنهارا به سمت سختکوشی سوق دهیم چرا که خلاقیت را به دنبال دارد خانوادهها نیز در خانواده باید کارها را بین فرزندان تقسیم کنند.
دانش آشتیانی افزود: کار تربیتی با ارسال بخشنامه، آیین نامه و دستورالعمل اتفاق نمیافتد و باتوجه به سیاست کلان مدرسه محوری باید جلوی ارسال بخشنامهها به مدارس گرفته شود و به سمتی پیش برویم که در سال تنها یک بخشنامه به مدرسه ارسال شود و تمام فعالیتهای مدرسه توسط مدیر وعوامل مدرسه و بامشورت اولیا و دانش آموزان، درچارچوب سیاستهای وزارتخانه انجام شود.
وی افزود: اگر به مدیر مدرسه دستوردهیم همان رابطه مکانیکی محقق میشود بنابراین باید به مدیران فرصت دهیم تا برنامهریزی کنند و مدرسه را با خلاقیت اداره کنند. مدیر خوب تأثیر بسیاری بر وضعیت مدرسه دارد کارکردن در مدرسه بسیار سنگین و در عین حال لذت بخش است و اگر یک نفر هدایت شود، جامعه نجات مییابد.