کد خبر: ۱۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سخنان موافقان استیضاح گفت: هیات مدیره شرکت راه‌آهن در هیچ دوره ای، به اندازه دوره فعلی تخصص و تجربه نداشته است.

به گزارش آراس: عباس آخوندی که دقایقی قبل سخنان خود را در پاسخ به موافقان استیضاح در صحن علنی مجلس آغاز کرده، ضمن دفاع از تجربه و تخصص اعضای هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن در تاریخ فعالیت خود، هیات مدیره ای با این تخصص و تجربه نداشته است.


عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

وی ادامه داد: اگر اتهامی وارد می کنید، فرصت دفاع هم بدهید، ضمن اینکه اگر اتهامی وجود دارد، محل رسیدگی به آن، دادگاه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هیئت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم تخصصی ترین هیئت مدیره است و بهتر است نمایندگان پیش از ابلاغ سئوالات خود درباره تخصص اعضای این هیئت مدیره از من اطلاعات می گرفتند.

وی افزود: برخی بحث غیر قانونی بودن کمیسیون بررسی سوانح را مطرح می کنند و می گویند چرا معاون راه آهن باید رئیس کمیسیون سوانح باشد در حالی که بر اساس آئین نامه اجرایی ابلاغ شده در ۳۱ مردادماه سال ۱۳۸۶ رئیس کمیسیون سوانح از اعضای هیئت مدیره شرکت راه آهن است.

به گفته آخوندی بر اساس اصلاحیه ای که من در تاریخ ۳۱ مرداد سال جاری به هیئت وزیران ارائه دادم رئیس کمیسیون سوانح نباید معاون اجرایی شرکت راه آهن باشد و پس از تصویب این اصلاحیه، رئیس کمیسیون سوانح تغییر کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا ۵ ماه پیش معاون سیر و حرکت راه آهن به عنوان رئیس کمیسیون بررسی سوانح حادثه های مربوط به حوزه ریلی را بررسی می کرد که با اجرای آئین نامه جدید شاهد تغییراتی در این زمینه بودیم.

کمیسیون سوانح بازدید ماهانه از خطوط ریلی دارد

وی اظهار داشت: کمیسیون سوانح هر ماه بازدیدی از خطوط ریلی دارد و این موضوع برخلاف گفته برخی نمایندگان هر ۳ سال یک بار انجام نمی شود و به صورت ماهانه و مرتب صورت می پذیرد.

آخوندی به انتقاد برخی از نمایندگان درباره یخ زدن ترمز قطار سمنان – مشهد اشاره کرد و گفت: روزانه ۵۵ قطار در مسیر ریلی مشهد – تهران حرکت می کنند و این موضوع کاملا طبیعی است که یکی از این قطارها دچار نقص فنی شود.

وی ادامه داد: در آلمان شرقی هم حادثه ای شبیه حادثه برخورد دو قطار در سمنان رخ داد که در این حادثه هم ترمز یکی از قطارها یخ زد. پس این موضوع نشان می دهد که نقص فنی قطار در سایر کشورها هم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام قطارهای موجود در خطوط ریلی ایران استاندارد بوده و بر همین اساس تا حدی در برابر حریق مقاوم هستند.

آخوندی بیان کرد: کمیسیون عمران حادثه ریلی سمنان را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که هیچ اشتباهی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست ضمن اینکه گزارش کمیسیون بررسی سوانح کمیسیون تشکیل شده از سوی رئیس جمهور و همچنین بررسی های سازمان بازرسی کل کشور هم بر این موضوع صحه گذاشتند.

وی در ادامه پاسخگویی به سوالات نمایندگان اظهار داشت: حتی یک نفر از نزدیکانم در قراردادهای امضا شده وزارت راه و شهرسازی حضور ندارند و بحث حضور محمدمهدی آخوندی در یکی از قراردادها بی انصافی است.

محمد مهدی آخوندی جنین‌شناس است

وزیر راه و شهرسازی گفت: محمد مهدی آخوندی یکی از دانشمندان حوزه جنین شناسی محسوب می‌شود که در دولت گذشته برای حفاظت از وی محافظ در نظر گرفته شده بود اما بحث حضور وی در یکی از قراردادهای وزارت راه و شهرسازی مربوط به امضای قراردادی مابین شرکت رجاء با جهاد دانشگاهی شهید بهشتی می‌شود.

آخوندی افزود: این قرارداد بین یک شرکت واگذار شده ریلی (رجاء) با جهاد دانشگاهی یکی از دانشگاههاست و بحث حضور فرد در قرارداد منصفانه نیست.

به گفته وی تا زمانی که گزارشی به صورت کامل از سوی سازمان بازرسی کل کشور بررسی نشده است سندیت ندارد و باید این سئوال از رئیس سازمان بازرسی پرسیده شود که چرا کارشناسان این سازمان اطلاعات خامی را بدون هیچ سندیتی در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از انتقادات نمایندگان به وزارت راه و شهرسازی حضور ۲۴ نفر دوشغله در بالاترین مسئولیت های این وزارتخانه است که از این نمایندگان درخواست می‌شود نام یکی از ۲۴ نفر را اعلام کنند ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود نمایندگان بدون هیچ گونه مدرکی اتهامی را علیه مسئولان علنی نکنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در جلسه استیضاح قبلی که در مهرماه برگزار شد بحث دو شغله بودن برخی مسئولان مطرح شد که باید این سئوال از نمایندگان پرسیده شود که چرا طی ۱۵ ماه گذشته این موضوع را از هیچ مجرای قانونی پیگیری نکرده اند.

بدون مدرک اتهام نزنید

آخوندی با اشاره به اینکه با شنیده ها نمی توان کسی را متهم کرد، افزود: نمایندگان اگر یک صفحه مدرک واقعی علیه بنده در زمینه های مطرح شده دارد به رئیس مجلس، کمیسیون اصل نود و بازرسی کل کشور ارائه دهند تا این موضوع از سوی مجاری قانونی پیگیری شود.

وی ادامه داد: قرارداد لایروبی بنادر مربوط به دولت گذشته است که در این دولت اجرایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد: بر اساس نامه من به تمام شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی در قراردادهای امضا شده با شرکت های خصوصی نباید هیچ یک از مسئولان این وزارتخانه حتی سهم یک درصدی در آن شرکت خصوصی داشته باشند در حالی که براساس قانون این سهم ۵ درصد است.

آخوندی تصریح کرد: اگر مدرکی مبنی بر دخالت فرزندم در هر کدام از قراردادهای امضا شده داریم در اختیار مراجع قضایی قرار دهید و من هم از پیگیری این موضوع حمایت می کنم.

وی تمام اتهام های وارده به خود را کذب محض دانست و افزود: من در بحث مبارزه با فساد مدعی بوده و در این زمینه حاضر به پاسخگویی به سئوالات نمایندگان هستم.

آخوندی تصریح کرد: بر اساس گفته های آقای حسن بیگی وزارت راه و شهرسازی پاک ترین وزارتخانه دولت یازدهم است و این وزارتخانه در هیچ یکی از پرونده های فساد از جمله املاک نجومی، حقوق های نجومی و ... نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: با توجه به بخشنامه اجرایی در وزارت راه و شهرسازی طی ۳ سال گذشته باید همه مشاوران و پیمانکاران اظهارنامه ای را ارائه دهند و اعلام کنند که برای هیچ کدام از قراردادهای داخلی حتی یک ریال هم رشوه نداده اند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات سامانه «شهرراه» راه اندازی شد تا بر اساس آن تمام مدیران و کارمندان موظف به ارائه اطلاعات به مردم باشند.

  آخوندی جلسه استیضاح اعلام کرد: من معتقدم رای نهایی نمایندگان به ماندن یا نماندن من مطابق با منافع ملی بوده و بر اساس میل شخصی نیست.

وی در پایان افزود: صحبت های بسیاری درباره طرح مسکن مهر وجود دارد زیرا سفره این طرح در حال جمع شدن است اما در حال حاضر با توجه به نبود وقت،  ارائه عملکرد وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن مهر به زمان دیگری موکول می‌شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: