به گزارش آراس: تاسیس شرکت کشتی سازی چهارجانبه ایران و دوو تا ۲۰ روز دیگربه نقل از گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، منصور معظمی در سمینار آشنایی با دستاوردهای طراحی و مهندسی ساخت کشتی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه صنایع دریایی گفت : تا سال ۱۴۰۴ بر اساس یک برآورد واقع گرایانه به ۳۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ساخت انواع شناور مورد نیاز کشور لازم است.
وی با اشاره به اینکه ایدرو در تلاش است هر ماهه یک کنفرانس علمی مرتبط با زمینه های فعالیت های سازمان گسترش با مشارکت شرکای معتبر خود برگزار کند، تصریح کرد : ایدرو به دنبال برگشت به هویت خویش است و با توجه به اوضاع اقتصادی امروز کشور، سازمان های توسعه ای چون ایدرو نقش شتاب دهنده ای در تحولات صنعتی دارند.
معظمی با بیان اینکه بعد از برجام ۱۹ توافق نامه مشترک به امضاء رسیده تصریح کرد: از این تعداد توافق نامه امضاء شده تا پایان سال هفت الی هشت مورد تبدیل به قرارداد می شوند و سهم ایدرو در تمام این قراردادها و مشارکت با طرف های خارجی زیر ۴۹ درصد است.
رئیس ایدرو تصریح کرد : برای پاسخ به این نیاز محتاج به سرمایه گذاری خارجی هستیم. البته ما در این بخش دارای قابلیت ها و توانمندیهایی نیز هستیم و در ایدرو به این نتیجه رسیدیم برای فعال شدن این توانمندیها و قابلیت ها به سمت مشارکت بین المللی با شرکت های بین المللی برویم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قرارداد اخیر شرکت کشتیرانی با هیوندایی که مربوط به سال ۲۰۰۸ است، گفت : این مورد نظر وزارت صنعت نبود و وزیر صنعت به ساخت داخل و استفاده از توانمندیهای داخلی تاکید داشته و دارد و پیامد این بود که در مذاکره با شرکت هیوندایی توافق شده که ۵۰ نفر در بخش طراحی توسط آن شرکت آموزش ببینند.
وی افزود : هم چنین در تفاهمی دیگر مقرر شد، فهرستی از توانمندیهای تجهیزات ساخت کشتی در ایران به هیوندایی ارائه شود و هیاتی از کره هفته دیگر، سفری در این خصوص به ایران خواهند داشت.
معظمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یک مشکلی در بخش صنعت وجود دارد، فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده است و اگر فهم مشترک بین اینها بوجود نیاید فعالیتی صورت نمی پذیرد.
وی تصریح کرد : برای اینکه این اتفاق بیفتد مشارکت سه جانبه بین ایدرو، شرکت نفتکش و کشتیرانی صورت پذیرفته تا دست تولیدکننده و مصرف کننده به هم برسد و از حداکثر توان داخلی استفاده شود و به دنبال آن در ۸ دی ماه تفاهمنامه مشارکتی بین ایدرو و شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو (DSME ) به امضاء رسید که تا پایان ماه جاری میلادی شرکت مشترک با سهم شرکت کره ای ۲۰%، شرکت کشتیرانی ۲۰%، شرکت نفتکش ۲۵% و سهم ۳۰درصدی ایدرو تاسیس می شود.
معظمی در پایان با اشاره به پیشنهادهای ایدرو در برنامه ششم برای توسعه صنایع دریایی ابزار امیدواری کرد با تصویب این پیشنهادها، فرصت برای توسعه صنعت کشتی سازی کشور فراهم شود و برای اینکه توسعه صنایع دریایی اتفاق بیفتد، چاره ای نداریم که به یک زبان و فهم مشترک برسیم.
در حاشیه این سمینار تبادل تفاهم نامه همکاری میان شرکت ایزوایکو و شرکت نپتون آلمان به امضا رسید که این تفاهم نامه در حوزه طراحی و مهندسی انواع کشتی است که هداسچیک مدیر عامل شرکت نپتون و جعفری عضو هیات مدیره ایزوایکو باهم تبادل کردند.
با توجه به دستیبابی به طراحی پایه ابرکشتی های نسل هفتم این تفاهم نامه بسیار حائز اهمیت است، چون از این پس کشتی های بالای ۱۰۰ هزار تن تا ۴۰۰ هزار تن نیز از پایه در داخل کشور مراحل طراحی و مهندسی آن انجام خواهد شد.